Сторінки

середа, 1 березня 2023 р.

Стилі спілкування

 

. Стилі спілкування

У цьому параграфі ти:

  • пригадаєш, як поводяться люди, коли треба відстояти свої права, відмовитися від пропозиції або попросити про послугу;
  • дослідиш переваги і недоліки різних стилів спілкування;
  • вчитимешся просити про послугу і висувати справедливі вимоги.

Манера спілкування

Трапляються ситуації, в яких буває складно відмовитися від чогось чи попросити когось про послугу. У таких ситуаціях люди поводяться по-різному:

  • пасивно — нехтують власними інтересами і за будь-яку ціну намагаються уникнути конфлікту;
  • упевнено (асертивно) — відстоюють себе у такий спосіб, щоб не ображати інших;
  • агресивно — намагаються відстояти лише власну точку зору, не зважають ні на що.

1. Прочитай ситуацію та варіанти поведінки.

Ти позичив другу свій улюблений диск, а він повернув його зіпсованим. Ти:

  • а) скажеш йому про це і попросиш купити тобі новий диск;
  • б) нічого не скажеш і купиш новий диск сам;
  • в) позичиш у друга його улюблений диск і так само зіпсуєш його.

2. Яку манеру спілкування описано в кожному варіанті?

3. По черзі скажіть, як ви вчинили б у такій ситуації.

4. Чи траплялося подібне у вашому житті?

Переваги і недоліки різних стилів спілкування

Пасивні люди не вміють захистити себе і зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них, а то й небезпечна. Вони легше піддаються впливу реклами і оточення, більше ризикують потрапити у залежність від психоактивних речовин, стати жертвою шахраїв.

Агресивні люди намагаються відстояти власну точку зору, не зважаючи на інтереси та почуття інших. Вони нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки і фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, стороняться і можуть звинуватити навіть у тому, чого вони не робили.

Упевнена поведінка — це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність ввічливо відмовитися від того, що не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним. Упевнену поведінку ще називають гідною, інтелігентною або самостверджувальною. Іноді її плутають з агресивною. Але ці стилі спілкування такі різні, як Сонце і Вітер у байці Езопа.

Сонце і Вітер

Засперечалися одного разу Сонце і Вітер, хто з них сильніший.

— Я сильніше! — казало Сонце. Ні, я сильніший! казав Вітер.

Довго вони сперечалися. Аж ось побачили, що дорогою йде одягнений у пальто перехожий.

— Зараз ми перевіримо наші сили, — сказав Вітер. — Сильнішим буде той, хто зніме з цього чоловіка пальто.

Сонце погодилося. Першим почав Вітер. Він щосили дув і шарпав поли пальта перехожого. Але що сильніше дув Вітер, то більше чоловік кутався в пальто.

Потім настала черга Сонця. Воно простягло до чоловіка свої промені, висушило одяг, зігріло. Спочатку він перестав кутатись, потім розстебнув пальто і нарешті зняв його, насолоджуючись теплим сонячним днем.

Сонце перемогло!

Хоч у деяких випадках доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати й агресивно, упевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій.

  • 1. Об’єднайтесь у 2 групи. Розподіліть наведені нижче ситуації та проаналізуйте варіанти поведінки. Визначте стилі спілкування.
  • 2. За допомогою табл. 8 (с. 116) назвіть їх позитивні та негативні наслідки.

Ситуація 1. Сашко сидить у кінозалі. Дівчата позаду голосно розмовляють, сміються і шурхотять обгортками від цукерок. Він:

  • мовчки терпітиме;
  • скаже: «Дівчата, будь ласка, тихіше, мені погано чути»;
  • скаже: «Припніть язики або вимітайтесь!»

Ситуація 2. Катю запросили на день народження. Всім подали коктейлі з алкоголем. Але Катя не вживає алкогольних напоїв. Вона:

  • попросить соку;
  • вип’є коктейль, адже незручно відмовлятися;
  • влаштує сцену і скаже, що культурні люди пропонують гостям не лише алкогольні напої.

Таблиця 8

Ознаки і наслідки різних стилів спілкування

Тренінг упевненої поведінки

Навичок упевненої поведінки набувають у процесі тренування. За допомогою наступного завдання закріпи ці навички у трьох типових ситуаціях: коли треба відмовитися від небажаної пропозиції, попросити про послугу і висунути справедливу вимогу.

Об’єднайтесь у 2 групи і розіграйте ситуації, в яких ваша поведінка має бути асертивною.

  • Група 1: тобі терміново треба зателефонувати, а біля телефону-автомата черга (мал. 39).
  • Група 2: ти позичив другові 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень (мал. 40 на с. 118).

• Ввічливо перепроси і поясни проблему: «Вибачте, мені терміново треба зателефонувати».

• Вислови прохання у позитивній формі: «Дозвольте, я пройду без черги».

• Якщо твоє прохання задовольнили, сердечно подякуй: «Дякую, ви мені дуже допомогли».

• Якщо відмовили, прийми це з гідністю: «Гаразд, я зачекаю (пошукаю інший телефон, зателефоную пізніше)».

• Спокійно закінчи розмову: «Пробачте, що потурбував».

Мал. 39. Як висловити прохання

• Поясни, що ти відчуваєш, за допомогою «Я-повідомлення»: «Мені не подобається, що ти не повертаєш борг».

• Висунь вимогу: «Я хотів би, щоб ти віддав гроші».

• Запитай, що він про це думає: «Добре?», «Що ти скажеш?».

• Якщо відповідь тебе влаштовує, на цьому можна закінчити: «Дякую за розуміння. Ходімо гуляти».

Мал. 40. Як висунути справедливу вимогу

Підсумки

У житті трапляються ситуації, коли необхідно звернутися по допомогу або від чогось відмовитися.

У таких випадках люди зазвичай поводяться або пасивно, або агресивно, або упевнено.

Упевнена манера спілкування є найкращою у більшості випадків.

Пасивна і агресивна манери спілкування виправдані лише у деяких ситуаціях.

ДЖЕРЕЛО-https://uahistory.co/pidruchniki/beh-health-basics-6-class-2014/20.php

Немає коментарів:

Дописати коментар

Єдиний урок : «Безпека на дорозі- безпека життя!»

 Єдиний урок : «Безпека на дорозі- безпека життя!» Мабуть, кожен із нас хоча б раз у житті спостерігав порушення правил дорожнього руху. Або...