. Стилі спілкування
У цьому параграфі ти:
- пригадаєш, як поводяться люди, коли треба відстояти свої права, відмовитися від пропозиції або попросити про послугу;
- дослідиш переваги і недоліки різних стилів спілкування;
- вчитимешся просити про послугу і висувати справедливі вимоги.
Манера спілкування
Трапляються ситуації, в яких буває складно відмовитися від чогось чи попросити когось про послугу. У таких ситуаціях люди поводяться по-різному:
- пасивно — нехтують власними інтересами і за будь-яку ціну намагаються уникнути конфлікту;
- упевнено (асертивно) — відстоюють себе у такий спосіб, щоб не ображати інших;
- агресивно — намагаються відстояти лише власну точку зору, не зважають ні на що.
1. Прочитай ситуацію та варіанти поведінки.
Ти позичив другу свій улюблений диск, а він повернув його зіпсованим. Ти:
- а) скажеш йому про це і попросиш купити тобі новий диск;
- б) нічого не скажеш і купиш новий диск сам;
- в) позичиш у друга його улюблений диск і так само зіпсуєш його.
2. Яку манеру спілкування описано в кожному варіанті?
3. По черзі скажіть, як ви вчинили б у такій ситуації.
4. Чи траплялося подібне у вашому житті?
Переваги і недоліки різних стилів спілкування
Пасивні люди не вміють захистити себе і зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них, а то й небезпечна. Вони легше піддаються впливу реклами і оточення, більше ризикують потрапити у залежність від психоактивних речовин, стати жертвою шахраїв.
Агресивні люди намагаються відстояти власну точку зору, не зважаючи на інтереси та почуття інших. Вони нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки і фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, стороняться і можуть звинуватити навіть у тому, чого вони не робили.
Упевнена поведінка — це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність ввічливо відмовитися від того, що не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним. Упевнену поведінку ще називають гідною, інтелігентною або самостверджувальною. Іноді її плутають з агресивною. Але ці стилі спілкування такі різні, як Сонце і Вітер у байці Езопа.
Сонце і Вітер
Засперечалися одного разу Сонце і Вітер, хто з них сильніший.
— Я сильніше! — казало Сонце. Ні, я сильніший! казав Вітер.
Довго вони сперечалися. Аж ось побачили, що дорогою йде одягнений у пальто перехожий.
— Зараз ми перевіримо наші сили, — сказав Вітер. — Сильнішим буде той, хто зніме з цього чоловіка пальто.
Сонце погодилося. Першим почав Вітер. Він щосили дув і шарпав поли пальта перехожого. Але що сильніше дув Вітер, то більше чоловік кутався в пальто.
Потім настала черга Сонця. Воно простягло до чоловіка свої промені, висушило одяг, зігріло. Спочатку він перестав кутатись, потім розстебнув пальто і нарешті зняв його, насолоджуючись теплим сонячним днем.
Сонце перемогло!
Хоч у деяких випадках доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати й агресивно, упевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій.
- 1. Об’єднайтесь у 2 групи. Розподіліть наведені нижче ситуації та проаналізуйте варіанти поведінки. Визначте стилі спілкування.
- 2. За допомогою табл. 8 (с. 116) назвіть їх позитивні та негативні наслідки.
Ситуація 1. Сашко сидить у кінозалі. Дівчата позаду голосно розмовляють, сміються і шурхотять обгортками від цукерок. Він:
- мовчки терпітиме;
- скаже: «Дівчата, будь ласка, тихіше, мені погано чути»;
- скаже: «Припніть язики або вимітайтесь!»
Ситуація 2. Катю запросили на день народження. Всім подали коктейлі з алкоголем. Але Катя не вживає алкогольних напоїв. Вона:
- попросить соку;
- вип’є коктейль, адже незручно відмовлятися;
- влаштує сцену і скаже, що культурні люди пропонують гостям не лише алкогольні напої.
Таблиця 8
Ознаки і наслідки різних стилів спілкування
Тренінг упевненої поведінки
Навичок упевненої поведінки набувають у процесі тренування. За допомогою наступного завдання закріпи ці навички у трьох типових ситуаціях: коли треба відмовитися від небажаної пропозиції, попросити про послугу і висунути справедливу вимогу.
Об’єднайтесь у 2 групи і розіграйте ситуації, в яких ваша поведінка має бути асертивною.
- Група 1: тобі терміново треба зателефонувати, а біля телефону-автомата черга (мал. 39).
- Група 2: ти позичив другові 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень (мал. 40 на с. 118).
• Ввічливо перепроси і поясни проблему: «Вибачте, мені терміново треба зателефонувати».
• Вислови прохання у позитивній формі: «Дозвольте, я пройду без черги».
• Якщо твоє прохання задовольнили, сердечно подякуй: «Дякую, ви мені дуже допомогли».
• Якщо відмовили, прийми це з гідністю: «Гаразд, я зачекаю (пошукаю інший телефон, зателефоную пізніше)».
• Спокійно закінчи розмову: «Пробачте, що потурбував».
Мал. 39. Як висловити прохання
• Поясни, що ти відчуваєш, за допомогою «Я-повідомлення»: «Мені не подобається, що ти не повертаєш борг».
• Висунь вимогу: «Я хотів би, щоб ти віддав гроші».
• Запитай, що він про це думає: «Добре?», «Що ти скажеш?».
• Якщо відповідь тебе влаштовує, на цьому можна закінчити: «Дякую за розуміння. Ходімо гуляти».
Мал. 40. Як висунути справедливу вимогу
Підсумки
У житті трапляються ситуації, коли необхідно звернутися по допомогу або від чогось відмовитися.
У таких випадках люди зазвичай поводяться або пасивно, або агресивно, або упевнено.
Упевнена манера спілкування є найкращою у більшості випадків.
Пасивна і агресивна манери спілкування виправдані лише у деяких ситуаціях.
ДЖЕРЕЛО-https://uahistory.co/pidruchniki/beh-health-basics-6-class-2014/20.php
Немає коментарів:
Дописати коментар