Біосоціальний характер особистості. Розвиток особистості. Формування самосвідомості в підлітковому віці
На цьому уроці ви дізнаєтеся:
- про стадії та завдання психосоціального розвитку особистості;
- про біосоціальний характер формування особистості;
- про формування самосвідомості в підлітковому віці.
Пригадайте!
Які особливості психічного розвитку й поведінки властиві підліткам?
Що таке особистість. Уважно придивіться до своїх однокласників. Які вони різні! Хтось навчається в музичній школі, хтось відвідує спортивну секцію або ходить на танці, хтось зачитується фантастикою, хтось майструє, а є такі, що байдикують. У світі немає цілковито однакових людей. Кожен є особистістю (мал. 28).
Мал. 28. Яке цікаве життя!
Я вважаю так. А ти?
Об'єднайтесь у пари й обговоріть правильність таких тверджень:
- кожна людина — особистість;
- особистість — це те, що відрізняє людину від тварини;
- особистість є продуктом історичного розвитку, тобто виникає на певному ступені еволюції людського суспільства;
- особистість — людина, яка має свідомість, здатна до пізнання, спілкування та праці, до управління своєю поведінкою, діяльністю й психічним розвитком;
- особистість є відмінною характеристикою людини, тобто тим, що відрізняє одну людину від іншої.
Біосоціальний характер особистості. Людина є частиною природи як біологічна істота. Соціальною істотою людина стає вже в дитинстві в процесі формування особистості як майбутнього члена суспільства. Цей процес відбувається паралельно з біологічним розвитком людини. Соціальне існування людини характеризується здатністю до аналізу себе й навколишнього середовища, на відміну від переважно інстинктивної поведінки тварин.
Запам'ятайте!
Людина — біосоціальна істота, невід'ємна частина природи, живий організм, що підкоряється біологічним законам і, з огляду на особливості свідомості та психіки, пристосований до суспільного способу буття разом із подібними собі. Людина органічно поєднує у своїй життєдіяльності фізичний, практичний і духовний способи існування, вона спроможна цілеспрямовано вдосконалювати світ і саму себе.
Якщо людська особа усвідомлює свої якості, свою унікальність, свої вади та переваги, вона стає особистістю. Людина — носій індивідуальних властивостей, певних характерних ознак і рис — це індивідуальність.
Висловлюємо свою думку
Як ви розумієте вислів: «Найсильніший той, хто має владу над собою» (Сенека)?
Умови, які визначають формування особистості. Формування особистості триває роками. Головною умовою, яка визначає її формування, є те, що людина має жити в суспільстві, спілкуватися з іншими людьми, навчатися, опановувати правила поведінки та звичаї. Особистість людини також визначається її спадковістю, суспільним буттям, впливом родини тощо. У результаті цього формуються такі психічні особливості, як моральність, характер, воля й інтереси.
Запам'ятайте!
Особистість — це конкретна людина, яка має свідомість, здатна до пізнання, до управління своєю поведінкою, діяльністю та психічним розвитком.
Працюємо разом
Поміркуйте, який із перелічених нижче прикладів відповідає твердженню про особистість.
• Людина з хорошими фізичними даними й відмінним здоров'ям належить до складу злочинного угруповання.
• Людина пише чудові картини, захоплюється мистецтвом, проте вживає наркотики.
• Людина заробляє шахрайством, обдурюючи інших, однак регулярно відвідує церкву, дотримується постів.
• Інвалід з дитинства досягає неабияких успіхів у спорті.
• Людина, яка стала калікою через виробничу травму, допомагає таким, як і вона, з працевлаштуванням, підтримує морально.
Якими словами чи твердженнями ви означили б інші наведені приклади?
Що впливає на розвиток особистості. На розвиток особистості впливають такі чинники.
Біологічний — спадковість, нормальне функціонування всіх систем організму, уміння володіти своїм тілом, фізична витривалість і висока працездатність.
Психологічний — збалансованість психічних процесів і їхніх проявів, здатність керувати собою в стресових ситуаціях, будувати стосунки з іншими людьми на ґрунті взаєморозуміння й емоційного комфорту, бути в злагоді із самим собою.
Соціальний — розуміння здоров'я, усвідомлення його в житті людини, зацікавленість суспільства в здоров'ї громадян.
Духовний — цілісність особистості людини, її гармонійність як індивідуума.
Екологічний — стан навколишнього середовища та його вплив на здоров'я людини, дбайливе ставлення людини до живої та неживої природи.
Індивідуальний — це індивідуальна спрямованість особистісного розвитку кожного.
На кожну людину названі чинники впливають по-різному. Тому всі ми різні й неповторні.
Формування самосвідомості в підлітковому віці. Підлітковий вік є важливим для розвитку самосвідомості особистості. У підлітків виникає інтерес до себе, якостей своєї особистості, потреба оцінити, порівняти себе з іншими, розібратися у своїх почуттях і переживаннях. На основі розвитку самосвідомості, зростання вимог до себе, нового становища серед ровесників і старших у вас з'являється прагнення до самовиховання. Добре, коли ви намагаєтеся розвинути в себе позитивні якості, боротися з негативними рисами. Самосвідомість не є вродженою характеристикою людини, а пізнання людиною самої себе є дуже складним процесом, який триває протягом життя.
На основі сформованих уявлень і знань про свою особистість виникає складне психічне утворення, яке отримало назву «Я-концепції».
Запам'ятайте!
Самосвідомість — це здатність людської психіки усвідомлювати власні якості, властивості й ознаки.
Висловлюємо свою думку
Як ви розумієте вислів: «Я є тією людиною, яку визнає оточення» (В. Джеймс, американський лікар, психолог і філософ)?
Спрямованість особистості. Найважливішою характеристикою особистості є її спрямованість, що визначає мету, яку ставить перед собою людина; властиві їй прагнення, мотиви, відповідно до яких вона діє; інтереси, якими вона керується у своїй діяльності. Людина часто робить не тільки те, у чому відчуває безпосередню потребу, і не тільки те, що її цікавить. Поведінка людини регулюється й визначається ще й моральними мотивами, почуттям обов'язку, вимогами суспільства тощо. Моральні мотиви поведінки виражаються в ідеалах. Моральний ідеал — це взірець, до якого прагне людина у своїй діяльності та поведінці. З ідеалами тісно пов'язане переконання. На моральних переконаннях ґрунтуються вчинки та дії людини, її суспільна поведінка. Якщо переконання утворюють певну систему, вони стають світоглядом людини.
Розвиток особистості в підлітковому віці. Для вирішення складних проблем підліткового віку визначені три основні ознаки — самопізнання, самовиховання, або самовдосконалення, і самоконтроль. Самопізнання дасть вам змогу зрозуміти своє місце у світі, сенс життя, вплине на формування характеру та волі. Визнання своїх слабких рис сприяє тому, що людина починає вдосконалюватися, намагається позбутися негативних звичок. Зростаючи, через певні етапи самовдосконалення людина вчиться контролювати та коригувати свої потреби й бажання, усвідомлювати вчинки, керувати тілом і емоціями за допомогою розуму. Самовдосконалення змушує мобілізувати свої здібності, волю, енергію, працелюбність, допомагає повірити в себе. Самоконтроль — це здатність людини за допомогою вольових зусиль контролювати власну поведінку, емоції, думки, бажання відповідно до вимог суспільства. У житті є багато ситуацій, коли самоконтроль просто необхідний.
Поміркуйте
Пригадайте ситуації зі свого досвіду, коли вам доводилося застосовувати самоконтроль.
Кроки до успіху
Український просвітитель-гуманіст, філософ, поет, педагог Г. Сковорода писав: «Пізнай себе. Пізнай свою природу, аби пізнати істину». У підлітковому віці виникає багато запитань. Як улаштований Усесвіт і що я в ньому? Що таке життя? Яка я людина? А чи така (такий), як усі? Яким (якою) мене бачать інші? Як зарадити самотності? Як жити далі? І на всі ці запитання треба знайти відповідь. Добре, якщо вам трапляться люди, які зрозуміють вас, підтримають у важку хвилину. Отож спробуйте скористатися практичними порадами «Як пізнати себе й людей, які вас оточують».
1. Якщо ви чекаєте від інших розуміння, співчуття, доброти, людяності, чесності, порядності, то подумайте, чи не варто ці якості сформувати насамперед у себе.
2. Якщо ви іншим радите позбутися егоїзму, непорядності, злості, агресивності, то чи не варто позбутися цих якостей самому?
3. Отримуйте інформацію про себе з різних джерел: з розмов і реакцій людей.
4. Оцінюйте себе об'єктивно.
5. Звикайте регулярно аналізувати свої вчинки, успіхи й невдачі в житті.
6. Розуміння цінностей інших людей — найкращий шлях до взаємодії.
7. Пообіцяйте собі, що ваше ставлення до людей буде якнайкращим.
8. Цікавитися спортом, мистецтвом, культурою — означає збагачуватися духовно й емоційно.
9. Ніколи не поспішайте з висновками щодо людини, явища, події.
10. Пам'ятайте, що самотня людина не може бути цілком задоволена життям.
11. Оцінюючи поведінку іншої людини, не забувайте про самокритику й самоаналіз.
12. Розуміння себе сприяє розумінню інших.
13. Сприймайте позитивно критику, не бійтеся поцікавитись якістю своєї праці.
Доведіть, що ви знаєте
- 1. Що впливає на формування самосвідомості?
- 2. Як взаємопов'язані між собою самопізнання та самовдосконалення?
- 3. Як відбувається розвиток особистості в підлітковому віці?
Домашнє завдання
Виконайте завдання із рубрики «Пізнаємо себе», «Випробовуємо себе».
Пізнаємо себе
Відпрацювання алгоритму постановки й досягнення мети
Разом із батьками та близькими людьми обговоріть і складіть особистий план досягнення власної мети. Для цього можете скористатися запропонованим нижче (орієнтовним) алгоритмом постановки й досягнення мети.
Етапи досягнення мети
1 крок. Проаналізуйте свої цілі та конкретизуйте їх.
2 крок. Оцініть свій внутрішній потенціал і зовнішні умови.
3 крок. Створіть яскравий і чіткий образ себе в майбутньому.
4 крок. Визначте час і місце здійснення своєї мети.
5 крок. Проаналізуйте, як бажаний результат вплине на ваше життя й здоров'я інших людей.
6 крок. Визначте необхідні ресурси для досягнення мети.
7 крок. Визначте перешкоди на шляху досягнення результату.
8 крок. Складіть план дій щодо досягнення мети.
9 крок. Відповідно до плану дій, укажіть орієнтовні терміни виконання.
10 крок. Проаналізуйте успіхи або можливі причини перешкод і помилок, а також шляхи їх вирішення.
Випробовуємо себе
Тест на виявлення вашого ставлення до самовдосконалення
Інструкція. Майже кожній людині хотілося б бачити себе й інших досконалішими. З психологічних якостей найчастіше бракує тих, що містяться в запропонованій таблиці. Уявіть, що у вас з'явилась унікальна можливість розвинути в собі будь-яку з цих якостей, але лише одну. Яку з них ви б обрали? Визначте номер відповідної якості в таблиці зліва (Собі).
А тепер уявіть, що стало можливим розвинути будь-яку із зазначених якостей в інших людях, але знову ж таки тільки одну. Що б ви хотіли додати своєму оточенню передусім? Визначте номер цієї якості в таблиці справа (Іншим).
Собі | Іншим | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
звитяга | 1 | А | Б | Б | А | Б | А | |
доброзичливість | 2 | В | Г | Г | В | Г | В | |
щирість | 3 | В | Г | Г | В | Г | В | |
сила волі | 4 | А | Б | Б | А | Б | А | |
співчуття | 5 | В | Г | Г | В | Г | В | |
упевненість | 6 | А | Б | Б | А | Б | А |
Інтерпретація. Є чотири типи психологічного вдосконалення. Для вас найбільш характерним є той, що позначений буквою, яка стоїть на перетині виділених вами рядка та стовпчика:
А — стати більш твердим разом з усіма (зробити світ сильнішим);
Б — ствердитися самому в більш «сприятливому» оточенні;
В — пом'якшити свій норов, допомагаючи утвердитись іншим;
Г — стати більш поступливим разом з усіма (зробити світ добрішим). Розвиток особистості. Формування самосвідомості підлітка
Дізнаєтеся про біосоціальну природу особистості та етапи її розвитку; знатимете, що сприяє формуванню свідомості підлітка; знатимете, чому важливий позитивний результат на кожному етапі розвитку особистості
Пригадайте
Чому говорять, що кожна людина унікальна?
Біосоціальний характер особистості
Підлітковий вік називають перехідним періодом від дитинства до юності. Підлітки опановують нові знання, набувають нового досвіду, ширшим стає коло спілкування. У кожного формуються певні риси характеру, кожен має певні здібності та психологічні властивості. Кожен вибирає певне місце в суспільстві. Підліток стає особистістю.
Становлення особистості — тривалий процес. На нього впливають спадковість (біологічний чинник), а також умови життя людини (соціальний чинник): місце народження, економічна і соціальна ситуації, оточуючі, освіта, культура та інші чинники соціального середовища. Тому особистість має біосоціальний характер.
Вікові етапи розвитку особистості
Кожна людина проходить низку вікових стадій (етапів) розвитку: дитина, підліток, молода людина, доросла людина. На кожній стадії вона набуває певних якостей. Вони впливають на розвиток особистості. На кожній стадії особистість розв’язує певні завдання розвитку. Кожна нова риса характеру й поведінки свідчить про ставлення людини до світу і до самої себе. Якщо ставлення позитивне, то розвиток особистості прогресивний. А якщо негативне, то виникають проблеми в розвитку.
Дитинство. Дитина залежить від дорослих. Учиться розмовляти, набуває навичок поведінки. Підростаючи, намагається все робити самостійно. До 5 років дитина набуває багатьох умінь і навичок. Наприклад, уміє їздити на велосипеді, різати ножем, читати і фантазувати. Може займатися музикою, танцями чи спортом. Збагачується словниковий запас дитини. Вона не тільки наслідує інших, а й придумує собі заняття. Розвиваються творчі здібності дитини. Формується ініціативність, цілеспрямованість.
У перші роки навчання дитині цікаво пізнавати світ. Формується вміння вчитися і досягати успіху. Дитина оволодіває новими знаннями, набуває нових навичок. У цей період вона майструє, готує їжу, займається рукоділлям, допомагає дорослим по господарству. Формуються трудові навички.
Підлітковий вік. Ви вже добре знаєте, що в цей період організм швидко росте і розвивається. Змінюються поведінка, емоційний стан. Хлопці і дівчата прагнуть самостійності, намагаються звільнитися від «зайвих»,
на їхній погляд, контролю й уваги дорослих. Стають непоступливими і різкими у стосунках з близькими дорослими. Спілкуючись з однолітками і дорослими, підлітки засвоюють правила поведінки в суспільстві, аналізують власні думки та дії, порівнюють їх з поведінкою і думками оточуючих. Осмислюють власні права і обов’язки.
У підлітковому віці збільшується кількість навичок. Розширюється уявлення, збагачуються знання про навколишній світ, яких не було в попередньому досвіді дитини. Розвиваються пам’ять, увага, мислення, мовлення. Змінюються потреби. На основі засвоєних знань і досвіду розвиваються нові якості особистості - самостійна діяльність, самопізнання, моральні, інтелектуальні та творчі здібності. Формуються самоідентич-ність, власні погляди на життя і життєві цінності. Підліток вибирає майбутню професію.
Молода людина. У цей період людина продовжує набувати інтелектуальної й соціальної зрілості. Юнаки і дівчата отримують професійну освіту, оволодівають професією. Усвідомлюють власні можливості для самореалі-зації в житті. Це також період створення родини, виховання дітей. Молоді люди, використовуючи досвід підліткового віку, продовжують засвоювати й застосовувати норми суспільного життя. Продовжують розвивати духовні якості. Набувають економічної незалежності. Молодь визначається в життєвих цінностях, щоб успішно реалізуватися в подальшому житті.
Доросла людина. Найтриваліший період у житті. Людина досягає найвищого рівня розвитку духовних якостей, інтелектуальних і творчих здібностей, гармонії в собі й у взаємодії зі світом. Протягом цього періоду людина самостверджується у професії та суспільстві, бере активну участь у суспільному житті. Людина створює родину, виявляє піклування не тільки про себе, а й про своїх близьких. Цілеспрямована, упевнена людина успішно долає професійні та особистісні труднощі цього періоду. Здатна критично оцінити життя, відчуває самоповагу.
Формування самосвідомості
Підлітковий вік особливий ще й тим, що на цій стадії розвитку в молодої людини формується самосвідомість.
У підлітків виникає інтерес до якостей своєї особистості. Вони оцінюють себе, порівнюють себе з іншими, намагаються розібратися в почуттях. Потребують поваги однолітків, прагнуть знайти товаришів.
У підлітка починає формуватися позиція дорослої людини. Зміна самосвідомості супроводжується переосмисленням цінностей: те, що було значущим раніше, стає другорядним. Розширюється коло спілкування. Прагнучи самостійності, підліток намагається уникнути контролю дорослих. Тому під час спілкування між ними виникають конфліктні ситуації. Розвиток емоцій та почуттів призводить до суперечливих бажань і вчинків. Наприклад, підлітки прагнуть бути схожими на однолітків та водночас намагаються виділитися в групі.
На формування свідомості підлітка впливає спілкування з оточуючими. Про моральні норми і правила поведінки діти дізнаються в родині, на уроках, від однолітків, із засобів масової інформації тощо. З однолітками обговорюють спільні проблеми, плани на майбутнє. Під час спілкування в
молоді формується вміння відстоювати власну точку зору, критично оцінювати свої та чужі твердження. Це сприяє розвитку особистості. Молодь оволодіває загальнолюдськими і національними духовними цінностями.
Спілкуючись у компанії, підлітки часто переймають риси, а іноді й захоплення однолітків. Уживають однакові слова, використовують схожі жести. Починають носити одяг одного стилю, слухати однакову музику.
Та прикладом для наслідування може стати, наприклад, учитель чи батько, друг чи літературний герой, спортсмен чи історична особа. Здається, що вони легко досягли визнання. Але варто пам’ятати, що шлях до успіху — це не тільки й не стільки призи й нагороди, квіти й усмішки, як постійна наполеглива праця, самоконтроль і впевнена поведінка.
Обираючи приклад для наслідування, кожен робить свій вибір сам. Кожен сам визначає, яким бути. Цей вибір може вплинути на здоров’я людини, розвиток її особистості. Завжди треба обмірковувати, чи варто наслідувати звички людей, яких зустрічаєш або бачиш на екрані телевізора. Важливо обирати для прикладу людей, чия поведінка ґрунтується на моральних цінностях. Слід удосконалювати власний характер. Завжди бути ввічливою, відповідальною, доброзичливою людиною.
Висновок
Особистість має біосоціальний характер. Кожна людина, зростаючи, проходить низку вікових стадій (етапів). На кожній стадії вона набуває певних якостей, що зберігаються у наступні періоди життя і впливають на подальший розвиток особистості. Підлітковий вік — важливий етап становлення особистості молодої людини, формування її самосвідомості. Спілкування з однолітками та дорослими, вибір прикладу для наслідування найбільше впливають на формування самосвідомості підлітка. Важливо обирати для прикладу людей, чия поведінка ґрунтується на моральних цінностях.
Завдання
1. Які чинники впливають на розвиток особистості?
2. Які вікові стадії розвитку проходить кожна людина?
3. Схарактеризуйте завдання одного з етапів вікового розвитку людини (на вибір).
4. Поясніть, чому на кожному етапі розвитку важливий позитивний результат.
5. Кого з оточуючих ви вважаєте прикладом для себе? Чому? Обґрунтуйте відповідь.
6. Як ви розумієте твердження українського філософа Григорія Сковороди: «Пізнай себе. Пізнай свою природу, щоб пізнати істину»?
Попрацюйте в парі або групі
Пригадайте відомих особистостей, художні твори, кінофільми чи мультфільми (на вибір), герої яких досягли успіху в житті попри складні життєві ситуації. Обговоріть, завдяки яким рисам характеру вони долали труднощі.
Моделюйте — набувайте життєвих навичок
Порівняйте умови, у яких росли ваші батьки або близькі дорослі, з тими, у яких ростете ви й ваші однолітки. Які риси характеру та якості у вас спільні, а які відмінні? Обґрунтуйте чому.
Дізнаєтеся про складові духовного розвитку; значення духовних потреб для розвитку особистості; моральний розвиток особистості; навчитеся планувати майбутнє життя
Пригадайте
Які особливості духовного розвитку підлітка?
Чому для підлітків важливе самопізнання?
Складові духовного розвитку
Підлітковий вік — важливий етап духовного розвитку. У цей період молодь формує особисту систему цінностей, моральні принципи, визначає життєву мету. На духовний розвиток впливає багато чинників.
Духовність людини формується під впливом освіти, науки, моралі, етики, мистецтва, релігії. Духовність впливає на здоров’я і життя людини. Завдяки цьому людина стає особистістю. Духовно особистість розвивається впродовж усього життя.
Складові духовного розвитку
Самопізнання | Уможливлює: ❖ зрозуміти власне місце в житті, власні здібності, загальнолюдські цінності ❖ сформувати власну систему цінностей ❖ розвинути навички ефективного спілкування ❖ зрозуміти власні слабкі якості та позбутися їх |
Самовдосконалення | Уможливлює: ❖ усвідомити та реалізувати власні потреби й бажання на кожному етапі росту і розвитку ❖ розвинути навички передбачати наслідки своїх вчинків ❖ розвинути навички поважати й брати до уваги думки оточуючих ❖ виховати працелюбність ❖ розвинути критичне мислення ❖ сформувати віру в себе ❖ розвинути пізнавальні та творчі здібності ❖ додержуватися моральних норм суспільства |
Самоконтроль | Уможливлює: ❖ розвинути силу волі ❖ розвинути навички керування емоціями, настроєм і поведінкою ❖ уміння мислити позитивно ❖ уміння протидіяти стресам ❖ сформувати навички конструктивного розв’язання конфліктів ❖ виховати щирість, співчуття, милосердя |
Формування системи цінностей
Ви вже знаєте, що таке загальнолюдські цінності. У 7 класі визначали, що важливе саме для вас. Ви подорослішали і, можливо, вибрали нові пріоритети. Але, формуючи власну систему цінностей, пам’ятайте, що до інших слід ставитися так, як хотіли б, щоб ставилися до вас. Болісно реагуєте на критику? Не критикуйте інших, зважайте на думку співрозмовника. Оцінюючи чиюсь поведінку, не забувайте про самокритику. Якщо ви несправедливо образили когось, вибачтеся. Сподіваєтеся на щирість чи співчуття оточуючих? Поміркуйте, чи властиві вам ці риси характеру. Не поспішайте з висновками щодо людей чи подій. Якщо ви звинувачуєте когось в егоїзмі, байдужості чи конфліктності, подумайте про власний характер.
На формування системи цінностей людини впливає також мораль.
Мораль (від латинських слів mores — «звичаї», «традиції»; moralitas — «мораль») — це система норм і оцінок, правила поведінки людини в суспільстві. Наприклад, такі моральні принципи, як «не вбий» і «не вкради», стали нормою закону. За порушення передбачено покарання. Саме моральними принципами керуються люди, коли оцінюють свою і чиюсь поведінку. Наприклад, обманювати безчесно, а допомагати слабкому милосердно.
Людину, яка додержується моральних принципів, вважають моральною. Вона поважає інших, піклується про оточуючих, не обманює, не пліткує. Того, хто нехтує принципами моралі, зневажливо ставиться до законів суспільства, вважають аморальним. Моральність — це одна з характеристик духовної людини. Духовна людина завжди додержується загальнолюдських цінностей і поводиться відповідно до моральних принципів суспільства. Так, згідно з принципами моралі людина не має права ображати, застосовувати фізичне чи психологічне насилля тощо. Якщо людина не додержується цього принципу, виникає конфлікт. Про таку людину говорять, що в неї відсутня моральна відповідальність. Якщо людина поводиться відповідально, то вона сформувалася як особистість.
Моральний розвиток особистості має три періоди.
Третій період | Людина додержується загальнолюдських цінностей. Гармонійно поєднує загальнолюдські та власні духовні цінності. | ||
Другий період | Людина керується існуючими в суспільстві моральними нормами і правилами. Добре те, що схвалюється суспільством і не суперечить законам. | ||
Перший період | Людина не здатна оцінити власні вчинки згідно з поняттям моралі, відрізняє гарні вчинки від поганих за реакцією інших. Якщо вчинок схвалюється — це добре, якщо ні — погано. |

Духовність — це насамперед моральні якості людини, додержання людиною загальнолюдських цінностей. Духовно багатою вважають людину, у якої сформовано духовні цінності.
Піраміда потреб
Задоволення всіх потреб важливо для здоров’я і життя людини. Духовний розвиток, задоволення духовних потреб сприяє формуванню в людини ідеалів добра і краси, допомагає відчувати радість життя, визначає мету її існування. Духовна людина відповідальна й чесна. Вона додержується законів, уміє передбачати результат власної поведінки. Щоб почуватися щасливою й благополучною, людині слід дбати про розвиток духовних потреб.
Планування майбутнього
Чи потрібно планувати своє життя? Рано чи пізно ми всі запитуємо себе про це. Хтось намагається сам планувати життя, за когось це роблять близькі дорослі, а хтось живе сьогоденням.
Що ж таке планування майбутнього? Це складання переліку завдань і конкретних дій для їх досягнення. Планування майбутнього змушує людину постійно опановувати нове, набувати знання для реалізації задуманого. Планування — це своєрідні сходинки на вершину піраміди, яка називається «досягнення мети», або самореалізація.
Оберіть те, чого хочете найбільше. Визначте, яким хочете стати. Ставте перед собою реальні цілі: те, до чого маєте здібності, на що є час, чого можна досягти в найближчому майбутньому. Запишіть на окремому аркуші власні позитивні якості і недоліки, корисні та шкідливі звички, улюблені заняття. Обміркуйте, чи потрібна допомога.
Мотивація
Налаштуйтеся на успіх. Не бійтеся помилок і невдач. Не втрачайте віри у власні сили. Будьте наполегливими, не здавайтеся. Дійте впевнено.
Дія

Кінцева мета
Дійте крок за кроком. Розділіть шлях до мети на окремі етапи. Перемагаючи на кожному етапі, легше рухатися далі. На кожному етапі важливо визначити конкретні кроки, що ведуть до поставленої мети. Обов’язково оцінюйте проміжні результати. Хваліть себе за кожен успіх.
Наприклад, якщо хочете стати математиком, треба приділити значну увагу цьому предмету, щодня розв’язувати приклади і задачі. Якщо мрієте обрати професію, пов’язану з іноземними мовами, слід читати книжки і дивитися кінофільми іноземними мовами, набувати практики спілкування. Якщо в майбутньому хочете стати спортсменом, додержуйтеся графіка тренувань.
Коли визначили мету й запланували кроки для її досягнення, обов’язково додержуйтеся плану системно. Наприклад, вирішили щодня займатися по 30 хвилин. Але додержувалися плану лише перші дні. Чи варто вважати план недосконалим? Ні, це брак системності. Якщо не вистачає сили волі для втілення плану, попросіть, щоб хтось контролював вас.
Планування допоможе вам розвинути самоконтроль, підвищити самоповагу, виховати оптимізм і силу волі.
Висновок
У підлітковому віці молодь формує особисту систему цінностей, моральні принципи, визначає життєву мету. На духовний розвиток впливають фізичні, соціальні та психологічні чинники. Духовна людина — це моральна людина, яка додержується загальнолюдських цінностей. Для досягнення мети і самореалізації важливо вміти планувати майбутнє. Духовний розвиток особистості триває впродовж життя.
Завдання
1. Які чинники впливають на духовний розвиток людини?
2. Що таке цінності?
3. Схарактеризуйте складові духовного розвитку. Скористайтеся схемою на с. 59.
4. Що таке, на вашу думку, духовність?
5. Що таке мораль?
6. Яку людину називають моральною? Наведіть приклади.
7. Назвіть періоди морального розвитку особистості.
8. Чому важливо планувати власне життя? Доведіть на прикладі.
9. Обґрунтуйте, чому задоволення духовних потреб важливе для здоров’я і життя людини.
10. Доведіть, що складові духовного розвитку взаємопов’язані.
11. Як ви розумієте висловлювання Василя Сухомлинського «Виховуй у собі Людину — ось що найголовніше, інженером можна стати за п’ять років, учитись на людину треба все життя»?
Ситуаційні завдання
Розгляньте фотоілюстрації. Назвіть морально відповідальних людей. Чому так думаєте?
Попрацюйте в парі або групі
Обговоріть, які навички слід формувати підлітку, щоб реалізувати себе в житті.
Моделюйте — набувайте життєвих навичок
Складіть план досягнення мети. Скористайтеся матеріалами параграфа. З матеріалів попередніх класів пригадайте кроки формування адекватної самооцінки, алгоритм прийняття зважених рішень, план самовдосконалення.
Це матеріал з підручника Основи Здоров'я 8 клас Бойченко
Немає коментарів:
Дописати коментар