Безпека ‑ базова потреба людини
Ви пам’ятаєте, що безпека — одна з важливих потреб існування людини. Якщо людина не почувається в безпеці, вона не може дбати про задоволення інших потреб, зокрема потреб власного розвитку: соціальних і духовних. І навпаки: відчуття безпеки сприяє розвитку інших потреб людини, підвищує рівень соціальної безпеки суспільства.
Безпека — одна з важливих умов існування та стабільного розвитку громадянського суспільства, нації і держави. Від того, як функціонують державні установи, які складаються відносини між людьми в процесі їх спільної діяльності, від рівня суспільного порядку в країні залежить безпека людини та її життєдіяльність. Недооцінювання або ігнорування проблем безпеки людиною чи державою призводять до негативних наслідків.
Основні сфери національної безпеки України
Назва сфери безпеки | Заходи, що сприяють безпеці |
Зовнішньо політична безпека | ❖ Запобігання втручанню у внутрішні справи України, відвернення посягань на її державний суверенітет і територіальну цілісність ❖ Сприяння усуненню конфліктів, насамперед у регіонах, що межують з Україною ❖ Участь у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки під егідою міжнародних організацій ❖ Участь у заходах щодо боротьби з міжнародними організованими злочинними угрупованнями та міжнародним тероризмом ❖ Адаптація законодавства України до законодавства Європейського Союзу |
Державна безпека | ❖ Підвищення ефективності діяльності правоохоронної системи, забезпечення правопорядку в країні ❖ Координація діяльності правоохоронних, розвідувальних і контррозвідувальних органів України для боротьби з організованою злочинністю ❖ Участь України в міжнародному співробітництві у сфері боротьби з міжнародною злочинністю та тероризмом ❖ Контроль за поставками продукції і технологій оборонного призначення |
Воєнна безпека, безпека державного кордону | ❖ Реформування Збройних Сил України, перехід до комплектування ЗСУ на контрактній основі ❖ Здійснення державних програм модернізації наявних, розроблення та впровадження нових зразків бойової техніки та озброєнь ❖ Контроль за станом озброєнь і захищеністю військових об’єктів ❖ Впровадження системи демократичного цивільного контролю над Воєнною організацією та правоохоронними органами держави ❖ Соціальний захист військовослужбовців та членів їх сімей ❖ Захист кордонів України ❖ Боротьба з організованими злочинними угрупованнями ❖ Співробітництво з суміжними державами |
Назва сфери безпеки | Заходи, що сприяють безпеці |
Внутрішньо політична безпека | ❖ Захист конституційного устрою, прав і свобод громадян ❖ Забезпечення політичної стабільності, громадянського миру та взаєморозуміння в суспільстві, запобігання проявам екстремізму ❖ Створення ефективно діючого місцевого і регіонального самоврядування ❖ Зміцнення довіри населення до владних інститутів |
Економічна безпека | ❖ Забезпечення умов для стабільного розвитку і зростання національної економіки ❖ Покращання умов для інвестицій ❖ Розвиток високотехнологічних виробництв ❖ Реформування податкової системи ❖ Забезпечення захищеності національної валюти, її стабільності ❖ Удосконалення антимонопольної політики ❖ Енергетична безпека ❖ Поглиблення інтеграції у європейську і світову економічну систему, участь України у міжнародних економічних і фінансових організаціях |
Продовольча безпека | ❖ Захист внутрішнього ринку від продуктів, що шкодять здоров’ю людей та навколишньому природному середовищу ❖ Захист власних виробників продуктів харчування ❖ Протидія продовольчим кризам, створення національних резервів продуктів |
Науково-тех нологічна безпека | ❖ Підтримка розвитку науки і техніки ❖ Захист прав інтелектуальної власності ❖ Створення умов для підвищення соціального статусу наукової та технічної інтелігенції |
Цивільний захист | ❖ Ефективне функціонування єдиної державної системи цивільного захисту ❖ Заходи для зниження ризиків виникнення надзвичайних ситуацій ❖ Підвищення рівнів екологічної, ядерної та радіаційної безпеки |
Назва сфери безпеки | Заходи, що сприяють безпеці |
Екологічна безпека | ❖ Здійснення заходів, які гарантують екологічну безпеку ядерних об’єктів і захист населення та довкілля ❖ Впровадження у виробництво екологічно безпечних та енергозберігаючих технологій, переробка відходів ❖ Раціональне використання природних ресурсів ❖ Запобігання забрудненню навколишнього середовища, контроль за якістю питної води, повітря, ґрунтів ❖ Здійснення заходів щодо зменшення негативного впливу глобальних екологічних проблем на стан екологічної безпеки України, участь у міжнародному співробітництві з цих питань |
Безпека в соціальній та гуманітарній сферах | ❖ Підвищення життєвого рівня населення ❖ Ефективна система соціального захисту ❖ Охорона та відновлення фізичного й духовного здоров’я ❖ Ефективна система освіти ❖ Підвищення рівня зайнятості населення ❖ Подолання кризових демографічних процесів ❖ Ліквідація бездоглядності і безпритульності серед дітей і підлітків |
Інформаційна безпека | ❖ Захист інформаційного суверенітету України ❖ Розвиток і захист національної інформаційної інфраструктури та ресурсів ❖ Впровадження новітніх технологій ❖ Залучення засобів масової інформації до запобігання і протидії негативним явищам, які загрожують національній безпеці України ❖ Забезпечення конституційних прав громадян на свободу слова, доступ до інформації, заборона цензури ❖ Надання достовірної інформації про Україну, події та явища світу |
Діяльність усіх державних органів має бути зосереджена на прогнозуванні, своєчасному виявленні, попередженні та нейтралізації загроз національній безпеці.
Висновок
Національна безпека України — це захищеність життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави від зовнішніх і внутрішніх загроз. Законодавством України визначено основні пріоритети і сфери національної безпеки. Діяльність усіх державних органів має бути зосереджена на прогнозуванні, своєчасному виявленні, попередженні та нейтралізації загроз національній безпеці.
Дізнаєтеся про безпеку як потребу людини; знатимете, які існують види і рівні загроз; ознайомитеся із заходами безпеки на особистому, національному і глобальному рівнях; навчитеся оцінювати ризики для життя і здоров’я людини на особистому і національному рівнях; встановите взаємозв’язок особистої, національної та глобальної безпеки
Протягом усього життя люди завжди дбають про власну безпеку, учаться запобігати небезпечним ситуаціям і уникати небезпек.
Ви вже знаєте, що розрізняють загрози природного, техногенного та соціального середовища. Пригадайте за фотоілюстраціями.
Види загроз
Загрози класифікують також за рівнями. Рівень можна визначити за ступенем загрози для людей, поширенням та наслідками небезпечної ситуації. Виокремлюють особистий, або індивідуальний, національний та глобальний рівні загроз.
Рівні загроз
Особистий | Приклади ❖ Порушення правил поведінки на воді ❖ Пожежа в помешканні ❖ Харчове отруєння ❖ Травмування ❖ Дорожньо-транспортна пригода ❖ Порушення правил користування Інтернетом |
Національний | Приклади ❖ Стихійні лиха ❖ Лісові пожежі на великих територіях ❖ Епідемії ❖ Воєнні конфлікти ❖ Техногенні катастрофи ❖ Несанкціоноване втручання в комп’ютерні бази даних державних установ |
Глобальний | Приклади ❖ Нестача чистої питної води ❖ Зміна клімату ❖ Порушення озонового шару Землі ❖ Забруднення навколишнього середовища ❖ Нераціональне використання природних ресурсів ❖ Зростання кількості населення |
У багатьох випадках особиста безпека залежить від поведінки людини. Так, кожна людина має додержуватися правил безпечної поведінки, уміти діяти в разі виникнення небезпечної ситуації. Проте в сучасному світі безпека кожної людини пов’язана також із національною та глобальною безпекою людства. Наприклад, забруднення навколишнього середовища, зміна клімату (глобальний рівень загрози) може призвести до техногенних катастроф і стихійних лих (національний рівень загрози), які своєю чергою спричинятимуть загрози кожній людині. Забруднення водойм і ґрунтів, а отже, питної води та продуктів харчування і повітря, може призвести до виникнення хвороб (особистий рівень загрози). Такий взаємозв’язок існує не тільки в природному і техногенному, а й у соціальному середовищі. Так, кримінальні небезпеки (крадіжки, пограбування) створюють загрози кожній людині (особистий рівень загрози), масові заворушення, залучення людей до деструктивних соціальних угруповань — загроза суспільству і державі (національний рівень загрози), діяльність міжнародних кримінальних угруповань, тероризм — загроза всім країнам і народам (глобальний рівень загрози). Отже, у сучасному світі всі рівні безпеки взаємопов’язані.
На рівень безпеки в суспільстві впливає чимало чинників. Вплив чинників може бути позитивним і негативним.
Чинники, що впливають на рівень суспільної безпеки
Позитивний | Негативний |
❖ Задовільні побутові умови ❖ Збалансоване харчування ❖ Достатній рівень медичних послуг ❖ Успішне навчання, ефективна праця, активний відпочинок ❖ Високий культурний та духовний розвиток ❖ Конструктивне розв’язання конфліктів ❖ Психологічна врівноваженість ❖ Здоровий спосіб життя ❖ Прагнення вирішувати питання місцевої громади й держави ❖ Високий рівень зайнятості людей ❖ Високий рівень життя населення ❖ Економічна стабільність | ❖ Незадовільні побутові умови ❖ Незбалансоване харчування ❖ Недостатній рівень медичного обслуговування ❖ Низька рухова активність, перевтома ❖ Низький культурний та духовний рівень розвитку ❖ Непорозуміння, протистояння, сварки, конфлікти ❖ Психологічна неврівноваженість, стреси ❖ Поширення шкідливих звичок, кримінальні небезпеки ❖ Байдужість до громадського життя ❖ Високий рівень безробіття ❖ Низький рівень життя населення ❖ Економічна нестабільність |
Позитивний вплив сприяє здоров’ю людини, підвищує якість і тривалість життя. Натомість негативний вплив шкодить здоров’ю людей. Людина незадоволена життям, не почувається в безпеці. Тривалість її життя може знижуватися.
І люди, і країни здійснюють заходи безпеки, щоб протидіяти загрозам навколишнього середовища, убезпечити здоров’я і життя на кожному рівні.
Заходи безпеки
Особистий рівень | ❖ Набувати навичок і додержуватися правил безпечної поведінки ❖ Уміти діяти в разі виникнення небезпечної ситуації ❖ Додержуватися здорового способу життя ❖ Уміти оцінювати ризики для здоров’я і життя в повсякденному житті ❖ Набувати й вдосконалювати навички самоконтролю, уміти керувати емоціями ❖ Уміти надавати домедичну допомогу ❖ Додержуватися моральних і етичних норм, загальнолюдських цінностей |
Національний рівень | Забезпечувати: ❖ мир в країні ❖ економічну стабільність ❖ високий рівень життя населення ❖ охорону навколишнього середовища ❖ раціональне використання природних ресурсів ❖ захист інформації Здійснювати контроль за: ❖ здоров’ям населення ❖ станом водойм, повітря і ґрунтів ❖ якістю води і продуктів харчування ❖ інженерно-технічним станом захисних споруд і обладнання Впроваджувати: ❖ виробництво електроенергії з використанням енергії сонця і вітру ❖ виробництва, що не шкодять природі ❖ екологічно чисті види транспорту Створювати: ❖ законодавство, що регулює найважливіші питання суспільного устрою, захищає права і свободи громадян, структуру і організацію державної влади ❖ правоохоронні органи ❖ умови для морального й духовного розвитку суспільства, вільного доступу населення до інформації |
Глобальний рівень | Узгоджувати спільні дії між державами та брати участь у міжнародних організаціях і програмах, щоб: ❖ зберегти мир на Землі ❖ протидіяти загрозі тероризму ❖ охороняти здоров’я людей ❖ охороняти навколишнє середовище ❖ раціонально використовувати природні ресурси ❖ створювати безпечний інформаційний простір |
Висновок
Безпека — одна з важливих потреб і умов існування людини, нації і держави. Тому і люди, і держави завжди дбають про безпеку. Розрізняють загрози природного, техногенного та соціального середовища. Загрози класифікують за рівнями. Виокремлюють особистий, національний та глобальний рівні загроз. У сучасному світі рівні загроз взаємопов’язані. На рівень суспільної безпеки впливає багато чинників, вплив яких може бути позитивним і негативним. Щоб протидіяти загрозам, убезпечити здоров’я і життя на кожному рівні, безпечно існувати і стабільно розвиватися, люди та всі держави світу здійснюють заходи безпеки.
Завдання
1. Назвіть види загроз. Наведіть приклади загроз кожного виду.
2. Які рівні загроз виокремлюють? Наведіть приклади загроз кожного рівня.
3. Проаналізуйте схему «Рівні загроз» на с. 132. Установіть взаємозв’язок особистої, національної та глобальної безпеки (на вибір).
4. Проаналізуйте схему «Чинники, що впливають на рівень суспільної безпеки» на с. 133. Наведіть приклади чинників, що підвищують рівень безпеки в суспільстві.
5. Які чинники негативно впливають на рівень суспільної безпеки?
6. Змоделюйте вплив чинників, що позитивно впливають на рівень суспільної безпеки, на безпеку і здоров’я людини (на вибір).
7. За схемою «Заходи безпеки» на с. 133, 134 наведіть приклади заходів безпеки, що здійснюють держави на національному рівні.
8. Як, на вашу думку, впливатиме моральний і духовний розвиток людини на рівень національної та глобальної безпеки? Доведіть на прикладі.
9. Поясніть, чому безпеку вважають важливою потребою існування людини, суспільства і держави. Пригадайте приклади з художніх творів, кінофільмів, життєвих ситуацій, власного досвіду.
Ситуаційні завдання
Розгляньте фотоілюстрації. Визначте вид і рівень загрози в кожній наведеній ситуації. Поясніть, як протидіяти кожній загрозі на особистому, національному та глобальному рівнях.
Попрацюйте в парі або групі
Чи згодні ви, що від активної громадянської позиції кожної людини залежатиме не лише її особиста безпека? Чому так думаєте? Наведіть приклади. Обговоріть ваші відповіді.
Моделюйте — набувайте життєвих навичок
Оцініть ризик для здоров’я і життя людини в наведених ситуаціях. Як діятимете ви? Які навички застосуєте?
Це матеріал з підручника Основи здоров'я 9 клас Бойченко, Василашко
Безпека — це відсутність загроз життєво важливим інтересам людини: її життю, здоров’ю і добробуту. | ||
Безпека належить до базових людських потреб і є потребою дефіциту. Це означає, що доки людина не почувається безпечно, вона не може належно дбати про потреби вищого порядку — соціальні та духовні.
І навпаки, навіть мінімальне відчуття безпеки викликає прагнення до соціальних зв’язків. Задоволення потреб у повазі та визнанні підвищує рівень соціальної безпеки. Адже в такому разі особисті інтереси людини збігаються з інтересами соціального оточення й підтримуються ним.
Найвищою потребою людини є духовний розвиток, що спонукає її дбати не лише про безпеку свою та близьких, а й про безпеку прийдешніх поколінь і всього живого на Землі.
Абсолютна безпека, як і абсолютне здоров’я, є категорією теоретичною, адже ніхто цілковито не захищений від випадкових небезпек, наприклад від імовірності потрапити у ДТП.
Рівень особистої безпеки залежить насамперед від самої людини: як вона вміє передбачати небезпеки й уникати їх, раціонально діяти у небезпечній ситуації, від її характеру й особистих якостей. Наприклад, оптимізм і віра у власні сили допомагають вижити в екстремальній ситуації, а така риса характеру, як поміркованість, — уникати зайвих ризиків. І навпаки, песимізм відбирає сили і надію, а звичка «ходити по краю» перетворює життя на суцільний екстрим.
Однак безпека людини залежить не лише від її поведінки, а й від кількості та сили загроз, що існують у суспільстві. Загалом поведінка людини дає їй змогу лише реалізовувати (чи не реалізовувати) суспільний рівень безпеки.
З давніх-давен люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати їх і запобігати їм. Однак коли це неможливо, намагаються діяти так, щоб урятуватися. Існують загальні принципи безпечної життєдіяльності, які можна звести до формули «Передбачати, запобігати, діяти».
Передбачати — означає:
Запобігати — означає:
Діяти — означає:
|
Щоб поводитися відповідно до принципів безпечної життєдіяльності, недостатньо лише знати їх. Люди, робота яких пов’язана з постійним ризиком (пожежники, рятувальники, пілоти-випробувачі, альпіністи, водолази), вважають запорукою своєї безпеки знання, витримку, вміння миттєво аналізувати ситуацію, оцінювати ризики й ухвалювати відповідні рішення.
Поняття ризику. Потрапивши в будь-яку незнайому ситуацію, треба оцінити рівень її безпеки. У такий спосіб перевіряють, чи існує загроза життю і здоров’ю. Таку загрозу ще називають ризиком, а джерела ризику — чинниками ураження.
Майже всі життєві ситуації пов’язані з ризиком. Як визначити, що ситуація доволі ризикована? Для цього, оцінюючи ризик, треба зважати на:
- імовірність виникнення події;
- масштаби її наслідків.
Наприклад, імовірність того, що в автозаправну станцію влучить блискавка, доволі мала. Проте внаслідок цього може статися потужний вибух, який зруйнує все навкруги і призведе до забруднення довкілля. Зважаючи на серйозні наслідки, ризик вважають високим і автозаправки обладнують спеціальними щоглами із громовідводом.
Види ризику. Виокремлюють три види ризику для життя і здоров’я людини:
- фізичний — пов’язаний із життям і фізичним здоров’ям людини (кататися на велосипеді без шолома, гратися на залізничній колії);
- психологічний — пов’язаний з упевненістю, гідністю, самоповагою (провалитися на іспиті, не вступитися за того, кого ображають);
- соціальний — пов’язаний з авторитетом, популярністю, успіхом (посваритися з другом, порушити загальноприйняті правила).
Розрізняють ризик виправданий і невиправданий. Розпочинаючи нову справу, беручи участь у конкурсі, спортивному змаганні, ми ризикуємо розчаруватися, втратити авторитет. Однак такий ризик є виправданим, адже недарма говорять: «Хто не ризикує, той не виграє». Іноді кажуть, що ризик — благородна справа. Це стосується випадків, коли людина ризикує собою заради інших (захищає слабших, рятує чиєсь життя).
Проте дехто має схильність до нерозумних вчинків: курить, вживає алкоголь, наркотики, поводиться агресивно або вчиняє протиправні дії. Така поведінка є невиправдано ризикованою. Зазвичай одні види ризикованої поведінки спричиняють інші. Більшість кримінальних злочинів, ДТП, утоплень, нещасних випадків у побуті та на виробництві пов’язані з уживанням алкоголю і наркотиків.
За всіх часів батьки, вчителі навчали дітей особистої безпеки: як уникати небезпек, вести здоровий спосіб життя, як правильно поводитися в екстремальних ситуаціях, надавати невідкладну домедичну допомогу.
Дехто може подумати, що цього достатньо, що світ, якщо чесно, не змінився. Виникли, звісно, нові небезпеки, пов’язані з наслідками технічного прогресу, але створено й служби, які допомагають людям у нових умовах, наше життя стає дедалі безпечнішим і комфортнішим.
Однак нині людство вступило в нову епоху свого розвитку. Тепер безпека кожного залежить не лише від його поведінки і від рівня безпеки у суспільстві (національної безпеки), а й від безпеки всього людства і біосфери загалом. Додавши загрозу зіткнення планети з великим метеоритом чи кометою, матимемо сучасний комплекс проблем безпеки (мал.)
У шкільних курсах превентивної освіти розглядаються теми, що стосуються питань безпечної поведінки у навколишньому середовищі, зокрема:
- Безпека у школі
- Побутова безпека
- Дорожня безпека
- Пожежна безпека
- Соціальна безпека
- Безпека на природі
- Надзвичайні й екстремальні ситуації
- Надання невідкладної допомоги
Далі наведено приклади правил безпечної поведінки у вигляді інструкцій.
Правила безпеки на багатолюдних громадських заходах (мітингах):
|
Правила безпеки в інтернеті:
|
Немає коментарів:
Дописати коментар