Сторінки

понеділок, 7 лютого 2022 р.

Людські стосунки Стосунки між людьми

«Найголовніша формула успіху-вміння спілкуватися з людьми.» Теодор Рузвельт






Стосунки в родині, класі, підлітковому середовищі

У кожної людини може бути різний склад сім’ї, можливо, хтось живе під опікою близьких або родичів. По-різному можуть складатися і стосунки між членами родини. Добре, коли молодші поважають дорослих членів сім’ї, а дорослі — молодших. Розуміють одне одного, радіють успіхам, обговорюють проблеми, шукають шляхи їх розв’язання. Стосунки в таких родинах сприяють здоров’ю.

Проте іноді в сім’ї виникають непорозуміння. Наприклад, через те, що дорослі контролюють кожен вчинок молодших членів родини. Іноді, навпаки, приділяють їм мало уваги. Підлітки можуть надто різко реагувати на такі ситуації.

Поліпшити стосунки допоможуть доброзичливе спілкування, взаємні поступки, уміння слухати одне одного. Якщо спокійно, не підвищуючи голосу, пояснити свою думку, оточуючі краще зрозуміють її. Взаємна допомога в домашніх справах, щирий інтерес до справ близьких, спокійне висловлювання і сприймання порад сприятимуть подоланню непорозумінь.



Для підлітків важливо мати авторитет серед однолітків. Спілкуючися, легше порозумітися, зрозуміти оточуючих. Серед товаришів у класі, компанії у дворі чи спортивній секції швидше набувають навичок спілкування, формується самооцінка. У розмовах і суперечках одне з одним учаться відстоювати й захищати власні думки й визнавати помилки. Під час таких розмов формується власна точка зору, переконання. Вчаться працювати в команді.

У багатьох підлітків-товаришів спільні не тільки навчання, інтереси й дозвілля, а й мрії про майбутнє. Однолітки часто більше впливають одне на одного, ніж дорослі. До думок ровесників прислуховуються уважніше, ніж до порад старших. Іноді, на жаль, це може підштовхнути до незважених рішень і дій.

Важливо, щоб серед однолітків складалися стосунки взаємної довіри. У колі однокласників товариське доброзичливе ставлення одне до одного, готовність допомогти у складній ситуації допомагатимуть долати труднощі, сприятимуть розвитку кожного. У такому класі навчатися комфортно, спілкуватися з однокласниками завжди приємно. Підлітки разом не тільки на уроках, вони грають у спільні ігри, обмінюються музичними дисками, разом проводять дозвілля.

У школі важливі також і стосунки з учителем. Добре, якщо взаємини ґрунтуються на взаємоповазі та довірі. Учнів, які володіють навичками впевненої поведінки, уміють доводити власну точку зору вчителю та однокласникам спокійно, аргументовано, завжди поважають і охоче спілкуються з ними.

Серед однолітків кожен може знайти однодумця. Того, хто розуміє його, з ким можна ділитися секретами. Так виникає дружба.


Справжній друг для підлітка — це той, хто не зрадить і не підведе. Чесність, щирість, порядність дуже важливі для підтримки дружніх стосунків, гарного настрою.

 Щоб бути вірним і надійним другом, слід додержуватися правил дружби.

Справжнім друзям легко долати труднощі. Щира дружба, що виникає в підлітковому віці, залишається на все життя.

  Висновок

Існують різні види стосунків. Але в будь-якому виді стосунків важливі довіра, чесність і щирість. Поліпшенню стосунків сприятимуть навички ефективного спілкування, уміння працювати в команді. Уміння дружити сприятиме повазі оточуючих. Доброзичливі стосунки зміцнюють здоров’я.


Поняття здорових і нездорових стосунків

 

Коли люди знайомляться, спілкуються, разом живуть, навчаються або працюють, між ними виникають стосунки. Інакше кажучи, стосунки – це зв’язок між людьми, які добре знають одне одного.

Деякі стосунки формуються за нашим бажанням, інші – незалежно від того, хочемо ми цього чи ні.

Якщо між людьми склалися здорові стосунки, вони відчувають потребу у спілкуванні і сумують, коли змушені розставатися. Здорові стосунки ґрунтуються на взаємоповазі, довірі, турботі й чесності.

Для нездорових стосунків характерні підозрілість, егоїзм, бажання контролювати і підкоряти.

Здорові стосунки – запорука щасливого й успішного життя. Науковці стверджують, що вони сприяють зменшенню кількості стресів і хвороб, зростанню популярності і впевненості в собі. У дорослому житті вони сприяють авторитету, вищому рівню фінансового благополуччя, стабільності в подружньому житті, самоповазі й усвідомленню сенсу життя. Люди, яким вдалося встановити здорові міжособистісні стосунки, краще задовольняють власні потреби, повніше реалізують себе, легше долають труднощі і розв’язують проблеми.

 

Види міжособистісних стосунків

 

Залежно від близькості стосунків між людьми їх поділяють на три групи.

 

  • Знайомі – це люди, яких ми знаємо на ім’я, з ким можемо поговорити, коли випаде нагода (сусід, однокласник, колега по роботі тощо). Такі стосунки зазвичай мають поверхневий характер.
  • Друзі – це люди, з якими ми добровільно встановлюємо тісний особистий контакт.
  • Близькі — це люди, з якими у нас найбільш довірливі стосунки. Стосунки з близькими людьми різняться найбільшим ступенем відданості та відкритості. Близькі люди проводять разом багато часу, довіряють одне одному найпотаємніше і вважають такі стосунки особливими.

 

Залежно від соціального кола спілкування стосунки поділяються на: родинні, дружні, ділові та романтичні (мал.).

Сімейні стосунки ‑ це

подружні стосунки, стосунки батьки - діти, і стосунки з родичами.

Дружні стосунки ‑

основою таких стосунків є спільні інтереси, прагнення до спілкування.

Ділові стосунки ‑ це

стосунки із правилами, які встановлює адміністрація або інші офіційні особи.

Наприклад, стосунки між викладачем і студентом

Романтичні стосунки ‑ це

стосунки між особами протилежної статі, які відчувають потяг один до одного.

 

 

Ознаки здорових стосунків

 

Ознаками здорових стосунків є:

Надійність і обов'язковість. У здорових стосунках люди піклуються одне про одного. Вони ніколи не відмовляються допомогти і не соромляться звертатися по допомогу. Вони також завжди намагаються виконувати свої обіцянки, навіть якщо обставини змінились і це вимагає більше зусиль, ніж передбачалося раніше.

Чесність є важливим складником здорових взаємин. Якщо люди чесні одне з одним у словах і вчинках, стосунки між ними зміцнюються. Обман, навпаки, здатний зашкодити взаєминам і навіть зруйнувати їх.

Довіра. У здорових стосунках люди здатні довіряти одне одному. Вони обмінюються інформацією про своє особисте життя і вірять, що інші люди не використовують цю інформацію проти них.

Взаємоповага. У здорових стосунках люди завжди демонструють повагу одие до одного. Навіть якщо їхні думки не збігаються, виявилися різні політичні погляди або пристрасті в музиці, вони не стануть загострювати увагу на відмінностях, а постараються знайти щось спільне у суперечливій ситуації.

 

Формування здорових стосунків

 

Принципи формування здорових стосунків описує формула трьох «К».

Здорові стосунки = Кооперація + Комунікація + Компроміс

Кооперація — означає діяти як одна команда, використовувати синергію для досягнення спільної мети.

Комунікація — означає бути відкритим до спілкування, не замикатися в собі, завжди обговорювати з близькими те, що вас хвилює.

Компроміс — означає потребу розв’язувати проблеми у стосунках через взаємні поступки.

 

Кооперація дає змогу досягти того, що люди не спроможні зробити поодинці. Співпраця означає вміння діяти спільно, як одна команда для досягнення загальних цілей. За таким принципом діють, наприклад, не тільки успішні футбольні команди, а й усі здорові дружні, сімейні і робочі стосунки.

Комунікація визначає якість міжособистісного спілкування і допомагає уникати непорозумінь. Уміння слухати і говорити, розуміти і використовувати «мову жестів», інші методи ефективного спілкування допоможуть людям краще зрозуміти думки, почуття і очікування одне одного і полегшать процес взаєморозуміння.

Компроміс означає вміння розв’язувати проблеми у стосунках через взаємні поступки. Демонструючи готовність поступитися в конфліктній ситуації, ви показуєте іншій людині, що цінуєте ваші стосунки більше, ніж особисті інтереси. При цьому важливо пам'ятати, що компроміс передбачає взаємні поступки і те, що ці поступки мають бути прийнятними.

 

Стосунки в родині

 

Сім'я посідає важливе місце в житті кожної людини. Вона покликана забезпечувати захист та сприятливі умови для всіх членів сім'ї.

Здорові стосунки в родині характеризуються ефективним спілкуванням, прагненням і вмінням підтримувати високий рівень довіри й поваги, взаємною турботою і підтримкою. У турботливій сім'ї діти і підлітки розвивають цінності та впевненість у собі, які допомагають їм ухвалювати відповідальні рішення. Крім того, міцна основа сім'ї може слугувати важливим захисним чинником, допомагаючи дітям і підліткам уникнути ризикованої поведінки.

У сім'ї задовольняються матеріальні потреби її членів у житлі, харчуванні, відбувається відновлення фізичних та розумових сил, здійснюється духовне спілкування, реалізується потреба в коханні, статевих стосунках подружжя, симпатії, повазі, визнанні, підтримці, захисті й турботі. У сім'ї відбувається первинна соціалізація дітей, формуються їхні ціннісні установки.

У своїй мінімальній формі сім'я складається з батьків і дітей. У сім'ї може бути один батько й одна дитина. І діти й батьки можуть бути прийомними. Розширена сім'я включає бабусь і дідусів, а також інших родичів, які проживають спільно. Сім'ю утворює група людей, пов'язаних прямими родинними стосунками, дорослі члени якої беруть на себе зобов'язання по догляду за дітьми. Подружжя може бути як в офіційно зареєстрованому шлюбі, так і в цивільному.

 

Стосунки з батьками

 

У підлітковому віці стосунки дітей із батьками ускладнюються. Непорозуміння між ними є такими звичними, що навіть мають спеціальну назву «конфлікт поколінь».

Батьки і діти живуть в одному часі та просторі, однак їхні моделі світу дуже відмінні. Підлітки не надто переймаються проблемами, які хвилюють дорослих, адже для розуміння цих проблем їм бракує життєвого досвіду. А те, що найбільше не­покоїть підлітків, батьки часто вважають не надто важливим.

Подібне ставлення батьків характерне для всіх часів і народів. Один відомий психолог іронічно зазначив: «Цікаво, що з кожним наступним поколінням діти все гірші, а батьки все кращі. З цього випливає, що з усе гірших дітей виростають усе кращі батьки».

Насправді теплі й щирі стосунки з батьками є однією з найважливіших потреб і життєвих цінностей. Вони потрібні людині в будь-якому віці, а тим більше в підлітковому, коли вона ще не готова до самостійного життя.

 

Стосунки з однолітками

 

Підлітки люблять спілкуватися з однолітками. За підрахунками психологів, вони витрачають на це третину всього часу. І це не дивно, адже саме у спілкуванні з приятелями підлітки набувають неоціненного емоційного досвіду і задовольняють чимало потреб: у безпеці, повазі, належності до групи. Належність до компанії однолітків вчить досягати певного соціального статусу, підтримувати його, а також сприяє формуванню соціальних на­вичок, зокрема вміння бути членом команди, обстоювати себе, знаходити ба­ланс між власними інтересами і бажаннями інших людей.

Спілкування з однолітками — одне з головних джерел інформації для підлітків. Поширеними темами для обговорення є новини спорту і музики, книжки і фільми, технічні новинки і стосунки із протилежною статтю.

Особливого значення набуває дружба — стосунки, що ґрунтуються на спільності інтересів, взаємній відкритості, довірі та відданості одне одному, готовності прийти на допомогу.

На відміну від приятелів, у друзів більше цінують індивідуальність. Звичайного учасника компанії може замінити хтось інший — і майже нічого не зміниться. Друг сприймається як унікальне надбання. Шкільні друзі часто зберігають стосунки впродовж усього життя.

Більшість людей обирають собі друзів серед тих, хто схожий на них: за віком, рівнем інтелекту, життєвими цінностями, інтересами. Міф про те, що протилежності притягуються, давно спростований науковими дослідженнями. Випадки взаємної симпатії між абсолютно різними людьми є радше винятком, ніж правилом.

 

Дружба і романтичні стосунки

 

Дружба - це вагомі стосунки між людьми, основані на спільності інтересів, взаємній відкритості, довірі, готовності надавати підтримку. Дружба стає головною цінністю для багатьох підлітків. Здорові дружні стосунки основані на турботі, повазі, довірі й увазі. Вони спроможні підвищити самооцінку підлітка, допомогти йому визначити і зміцнити важливі цінності. Деякі дружні стосунки, формуючись ще у школі, можуть зберігатися впродовж усього життя.

Друг сприймається як унікальне надбання. Близькі друзі почуваються комфортно, ділячись своїми думками, почуттями і таємницями. Вони довіряють і надають одне одному емоційну підтримку. Коли виникають проблеми у стосунках, вони намагаються якнайшвидше їх розв’язати і помиритися.

У підлітковому віці дружба може зберігатись і на відстані. Збільшення вибірковості дружніх стосунків супроводжується зростанням їх стійкості: сварка, яка у молодших підлітків означала б кінець дружби, в юності сприймається як випадковість, якою можна знехтувати заради збереження більш глибокої спільності.

Для справжньої дружби властиві:

  • схожість цінностей, інтересів, переконань;
  • відкрите і чесне спілкування;
  • обмін радощами, розчаруваннями, мріями і проблемами;
  • взаємоповага, турбота і підтримка;
  • занепокоєння про безпеку і добробут одне одного.

 

    Романтичні стосунки.

    Іноді приятельські і дружні стосунки можуть перерости в кохання. Часто закоханість може виникнути спонтанно, «з першого погляду».

    Кохання — дуже сильне емоційне почуття, яке характеризується високим душевним піднесенням, розквітом бажань, високою готовністю розчинитися в об'єкті кохання.

    Кохання пов'язане з почуттям прихильності, турботи й інтимності.

    • Прихильність — потреба в турботі, схваленні та фізичному контакті з іншою людиною. Наприклад, на прихильність вказує бажання терміново поскаржитися коханій людині, якщо вам погано або самотньо.
    • Турбота — стурбованість чужими потребами і щастям більше, ніж власними. Почуття турботи змушує нас ставити на перше місце інтереси іншої людини, переживати за неї, прагнути допомогти і розрадити.
    • Інтимність означає загальні думки, бажання і почуття, які об'єднують двох людей. Що більша інтимність, то більше довіри між людьми, то більше бажання ділитися думками й почуттями.

    Багато підлітків плутають поняття «кохання» і «закоханість», між якими є чимало відмінностей.

    Ознаки закоханостіОзнаки кохання
    Закоханість характеризується нав'язливим бажанням постійно перебувати поруч з партнером, при цьому взаємність не завжди має значення.Кохання будується на розумінні, повазі і взаємності. Кохання може пережити розлуку.
    Закоханість виникає раптово і швидко захоплює всі думки й почуття людини. При цьому вона так само швидко зникає.Кохання не може виникнути з першого погляду, воно зароджується поступово і може супроводжувати людину все життя.
    При закоханості людині властиво нехтувати сумісністю, створюючи ілюзію партнера, ігноруючи його недоліки і наділяючи неіснуючими якостями.Для кохання характерна сумісність партнерів, де обома сторонами усвідомлюються і приймаються недоліки одне одного.
    Закоханість емоційна, її фундаментом є гормональні зміни в організмі.Кохання більш раціональне, його фундаментом є вищі психічні властивості організму, а не лише гормональні.
    Закоханість часто породжує сумніви, здатні вилитися в обурення і різку зміну ставлення до коханого.Кохання ототожнюється з самодостатністю, впевненістю у собі і партнерові.
    Для закоханості характерні сумбурність почуттів і неконтрольовані емоції.Кохання є усвідомленим почуттям, яке можна контролювати. Йому властиві довіра, умиротворення.

     

    Список використаних джерел:http://multycourse.com.ua/ua/page/18/41



    Види стосунків. Стосунки в родині,класі, підлітковому середовищі


    Мета: формувати в учнів поняття про стосунки людей і типи стосунків у сім'ї; пояснити необхідність конструктивного розв'язання конфліктів; розглянути необхідність толерантного ставлення до чужих погля­дів і переконань; порівняти правила спілкування з однокласниками, старшими і членами сім'ї; розвивати вміння вибирати належний тип стосунків із членами родини, однокласниками, друзями, учителями; виховувати толерантне ставлення до оточуючих людей.
    Тип уроку: комбінований.
    ХІД УРОКУ
           I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
           II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
       Обговорення ситуації
    Ти дав другу диск, а він його зіпсував. Твої дії. Як реагувати­меш?
    A)  Скажеш йому про це і попросиш купити новий.
    Б) Нічого не скажеш і купиш сам.
    B)   Візьмеш у нього якийсь диск і так само зіпсуєш.
    Г) Свій варіант.
          Яка манера поведінки описана в кожному з варіантів?
          Як би ви повели себе в цій ситуації?
           Чи відбувалися подібні ситуації у вашому житті? Опиши їх. Як ви діяли при цьому?
        III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
    1. Читання та обговорення змісту давньої легенди
    Зустрілися раз двоє чоловіків: білий і чорношкірий. Стали роз­мовляти:
    —        Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, — сказав білий.
    Чорний зневажливо зіщулився і сказав:
    —        Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обгорнули па­пером.
    Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли дійти згоди й вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:
    —         Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як  південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють очі його...
    Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
    —         А ти, друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як блискучий білий сніг, що лежить на вершинах наших гір, а волосся його — кольору сонця...
    Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
    А мудрець думав про майбутнє. І видалася йому така картина.... Крутяться у веселому хороводі, танцюючи і виспівуючи пісні, білі, чорні, жовті люди. З любов'ю дивляться вони одне на одного. І пере­криває звуки музики і пісень чийсь молодий голос: «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
    2.  Повідомлення теми уроку
    3.  Формулювання учнями мети й завдань уроку
    4.  Колективна робота
            Про що ця легенда, чого вчить?
     Чому виникають суперечки між людьми?
     Хто винний у їх розв'язанні?
     Чи можна уникнути суперечок, які роблять людей злими?
    Чи можна було уникнути суперечки?
    IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
     1. Вступне слово вчителя
    — Люди по-різному ставляться одне до одного, взаємини між ними неоднакові. Наприклад, стосунки учнів між собою відрізня­ються від тих, які є між учнями і вчителем. З одними людьми у вас стосунки безпосередні, прямі. Так, ви вітаєтеся вранці із членами родини, ділитесь із ними турботами й радощами. Взаємини у вас дуже близькі — родинні, сімейні. Є люди, стосунки з якими у вас опосередковані, бо відбуваються через когось. Наприклад, путівку до табору відпочинку мама чи тато отримують у себе на роботі. Ви не знаєте тих людей, які опікуються вашим здоров'ям, але ви їм вдяч­ні. Ви отримали нову книгу, прочитали її. З людьми, які працювали над цими книжками, ви також не знайомі, хоча опосередковано спілкуєтесь із ними. Ваша вчителька — ваша сусідка. Мама часом посилає вас позичити в неї солі чи сірників. Такі стосунки нефор­мальні. Вони відрізняються від формальних, офіційних стосунків, які визначені правилами й положеннями.
    Стосунки бувають рівними й нерівними. Так, люди різняться за віком або професійними вміннями. Дідусь має більший, ніж у вас, життєвий досвід: він уміє спілкуватися з будь-ким. Звісно, за віком, уміннями і життєвим досвідом дитина не може зрівнятися з дорос­лим. Однак усі ми — люди — і маємо рівні права.
           Типи міжособистісних стосунків
         Знайомства;
         приятелювання;
         товариські;
         дружні;
         любовні;
         подружні;
         родинні.
    2. Поясни зміст прислів'їв
         «Нащо й клад, коли в сім'ї лад».
         «Гарна родина — хороша дитина».
    3. Проблемне запитання
     Що зближує членів родини для створення дружніх стосунків? (Обов'язки кожного, спільні заходи, спільні розв'язання проблем, створення атмосфери доброзичливості тощо)
    4. Обговорення уривка казки «Мудрий батько»
    Чи так воно було, не знаю, а як чув, так і розповідаю. Був собі один селянин. І мав він сина. Коли хлопець виріс і почав допомагати в господарстві, батько й каже:
         Дивлюся на тебе і бачу, що беручкий ти до всіх справ. Час ми­нає, молодь росте, старе старіє. Незабаром змужнієш, оженишся — і сам станеш на господарство. От і запам'ятай мої слова: «Живи так, щоб у кожному селі був у тебе свій дім. І нехай у тебе щодня будуть нові чоботи. І живи так, щоб люди тобі кланялися. І завжди будеш справжнім хазяїном».
    Подивувався син на такі слова, та й питає:
         Не можу збагнути: хіба можливо звести в кожному селі будинок? І як можна справляти щодня нові чоботи? Та й як мені жити, щоб люди мені вклонялися?
    Усміхнувся батько, та й каже:
         Не тужи, синку. Мою пораду легко виконати. Захочеш у кож­ному селі бути як удома, май у кожному селі вірного, надійного друга, і буде в тебе там своя оселя. А щоб були в тебе щодня нові чоботи, треба з вечора їх добре помити та почистити. Ніколи цьо­го не забувай, от і будуть вони наступного дня, як нові. Ну, а щоб люди тобі першому вклонялися, вставай раніше за всіх, виходь на роботу першим, тоді всі, хто пізніше за тебе вийдуть, вітатимуться з тобою й уклонятимуться. Як бачиш, у моєму наказі немає нічого складного.
    Коли прийшов час сину самому господарювати, він зважив на поради батька і жив добре».
    —  Яка головна думка цього уривка?
             — Скільки друзів маєте ви? Хто винен, якщо з тобою не бажають дружити?
    5.   Робота в групах. Моделювання ситуацій
    I  група — друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хо­чеш...
    II група — ти дав другу 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень...
    V.  ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (ПІД МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД)
    Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя, виконуємо впра­ву: написати цифри в незвичний спосіб.
    • Цифру «пишемо» носом (говоримо і виконуємо),
         цифру 2 — підборіддям,
         цифру 3 — правим плечем,
         цифру 4 — лівим плечем,
         цифру 5 — «пишемо» правим ліктем,
         цифру 6 — лівим ліктем,
         цифру 7 — правим коліном,
         цифру 8 — лівим коліном,
         цифру 9 — правою ногою

    VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ
    1. Складання "Кола Стосунків"
    — У яких колективах ви буваєте найчастіше?

                                                                                         клас

                                                                    школа
                                                                                                                  гурток
                                                                                            Я

                                                                      спортивна
                                                                        секція
                                                                                                                    дім


    — Які почуття викликають у вас люди, які там перебувають із нами? Які особливості їхнього ставлення до вас?

    2. Відпрацювання навичок формування міжособистісних стосунків
    1. Оберіть людину, стосунки з якою ви хотіли б покращити.
    2. Складіть план покращення міжособистісних стосунків. Обговорення результатів
    3. Продовжити речення:
    «Коли мене немає, мої друзі...»;
    «Вважають, що мої друзі...»;
    «Порівняно з іншими сім'ями, моя сім'я...»;
    «Члени моєї сім'ї поводяться зі мною, як із...»;
    «У моїй сім'ї стосунки...»;
    «Коли я згадую про школу,...»;

    VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
     Робота в парах
    Читання та обговорення правил спілкування (за картками)
     Шість правил Дейла Карнегі, які допоможуть сподобатися людям:
         Щиро цікавтесь іншими людьми.
         Усміхайтеся.
         Пам'ятайте, що ім'я людини — це найгарніший і найважливі­ший звук для неї на будь-якій мові світу.
         Будьте гарним слухачем. Заохочуйте людей говорити про самих себе.
         Розмовляйте про те, що цікавить Вашого співрозмовника.
         Вселяйте Вашому співрозмовнику відчуття власної величі, ро­біть це щиро.
    Правила цікаві, але ще цікавіше те, як складно їх виконувати. Карнегі також пише щодо усмішки: через певний час, усміхаючись, Ви помітите, що у відповідь Вам також усміхаються. А шосте пра­вило не сприймайте як пораду підлещуватися. Ні! Шукайте в спів­розмовника найкращі його якості й наголошуйте на них, якщо вони дійсно хороші. Робіть це щиро.

    VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
    I рівень — опрацювати відповідний матеріал підручника.
    II рівень — скласти розповідь «У якому колективі комфортно себе почувати?».
    III рівень — намалювати портрет друга, який вселив би в нього впевненість у собі.



    Конфлікти і здоров'я. Поняття конфлікту. Види і способи розв'язання конфліктів


     Мета: формувати поняття «конфлікт» і «конфліктна ситуація»; ознайомити з причинами виникнення конфліктів, їх видами, стадіями розвитку, способами запобігання; розвивати навички контролю за власною по­ведінкою, уникати провокаційних дій із боку інших людей; виховувати стриманість, толерантність.

    Тип уроку: комбінований.
    ХІД УРОКУ
    I.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
    II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
       Як ви оцінюєте свої стосунки з іншими людьми?
     Назвіть дії, що сприяють зміцненню стосунків, та дії, що псу­ють їх.
       Порівняйте стосунки з батьками, іншими членами родини, учи­телями й друзями. Що в них спільного? Чим вони відрізня­ються?
     Порівняйте здорові й нездорові стосунки.
     Доведіть переваги здорових стосунків.
      Цицерон говорив: «Кожна людина може помилятися, але нікому, крім дурня, не властиве прагнення вперто захищати помилку.»
    III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
    1. Розповідь учителя з елементами інтерактивних вправ, бесіди
                 —Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спіл­кування людей — досить складний і тонкий процес. Кожен із нас учиться цьому все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.
    —   Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті?
    Як їх розпізнавати і попереджувати, розв'язувати? Про це ми з вами і поговоримо на уроці.
    2. Вправа «Асоціативний кущ»
      Які емоції й асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
     (Лай­ка, сльози, бійки, синці, кулаки, сварки, образи, вбивства тощо)
      Як бачимо, переважають негативні емоції й асоціації. Невже нічого позитивного немає в конфліктах?
    (Пошуки істини, відкрит­тя, самоствердження тощо)
    3. Робота з термінами
    Конфлікт — сутичка, суперечка, зіткнення протилежних погля­дів, інтересів, бажань, норм поведінки.
    Види конфліктів:
         конструктивні (творчі),
         деструктивні (руйнівні),
         стабілізаційні.
    Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, котра безпо­середньо цим займається, — конфліктологія.
    4. Моделювання конфліктних ситуацій
    Пропоную пригадати будь-яку конфліктну ситуацію зі свого життя і визначити складові конфлікту.
    — Існує такий термін «конфліктна особистість». Як би ви визна­чили риси характеру такої особистості, її ознаки?
    У такої особистості:
    1.   Бажання домінувати за будь-яких обставин.
    2.   Бути занадто принциповою.
    3.   Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
    4.   Поганий настрій, роздратованість.
    5.   Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
            Чи подобається вам спілкуватися з конфліктною особистістю? Чому?
     А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?
    5.Гра «Твоя візитівка»
    Кожен говорить про себе два-три речення. Називає рису, яка, на його думку, притаманна лише йому. Наприклад: «Я дуже люблю котів, збирати календарики й читати книги.» (Обговорення.)
     Бачите, ви всі маєте різні захоплення, смаки. Ми всі різні та неповторні особистості, але рівні у правах на життя, щастя, здоров'я.
     Чи погоджуєтеся ви з думкоющо кожен із вас має право на по­вагу й терпимість із боку оточуючих?
    IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
    1.        Робота за підручником (обговорення ситуацій)
    Відпрацювання навичок самоконтролю в конфліктних ситуаціях.
    2.   Бесіда з учнями
     Назвіть причини виникнення конфліктів.
     Хто бере участь у конфлікті?
     Що хоче кожний учасник від конфліктної ситуації?
     Як почувається кожен із учасників конфлікту?
    3.    Тестування
    Рівень конфліктності особистості пропоную визначити за допо­могою тесту.
    Тест «Чи подобається вам конфліктувати?»
    1. У громадському транспорті розпочалася голосна сварка. Ваша реакція:
    а) не беру участі;
    б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;
    в) активно втручаюся в суперечку, викликаючи «вогонь» на себе.
    2.      Чи скаржитеся ви батькам на вчителів?
    а) Ні;
    б) тільки якщо маю для цього вагомі підстави;
     в) критикую з будь-якого приводу не лише вчителів, але й однолітків-підлабузників.
    3. Чи часто ви сперечаєтеся з друзями?
    а)  Тільки якщо вони не ображаються;
    б) лише з принципових питань;
    в) суперечки — моя улюблена справа.
    4.       Ви стоїте в черзі за хлібом. Хоча кількість покупців невелика, знаходяться такі, що хочуть купити хліб поза чергою. Як ви реагуєте?
    а) Подумки обурююсь, але мовчу;
    б)  роблю зауваження;
    в)  проходжу вперед і починаю стежити за порядком.
    5. У шкільній їдальні вам дали недосолену страву. Ваша реакція:
    а)  не здійматиму галасу через дрібниці;
    б)  мовчки попрошу солі;
     в)  не утримаюсь від зауважень і демонстративно відмовлюся від їжі.
    6. Якщо хтось у школі випадково наступив вам на ногу:
    а) з обуренням подивлюсь на кривдника;
    б)  коректно зроблю зауваження;
    в) висловлюсь по «повній програмі».
    7. Якщо хтось із близьких родичів придбав для вас річ, яка вам не подобається:
    а)   промовчу;
    б)   обмежуся коротким коментарем;
    в)   учиню скандал із коментарями.
    8.  Не пощастило в лотереї. Як ви до цього поставитесь?
    а) Спробую здаватися байдужим;
    б)   відреагую з гумором;
    в)   з обуренням висловлюватиму власні думки.
    Підрахунок балів: за кожну відповідь «а» — 4 бали; «б» — 2 ба­ли; «в» — 1 бал.
    Інтерпретація результатів:
    • до 10 балів: суперечки й конфлікти — це «повітря», без якого ви не можете жити. Полюбляєте критикувати інших, але якщо чуєте зауваження на свою адресу, можете «з'їсти живцем». Ваша критика — заради критики, не для користі справи. Ваша не­стриманість і грубість відштовхують людей. У вас немає справ­жніх друзів. Отже, намагайтеся перебороти свій конфліктний характер;
         від 11 до 22 балів: ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншо­го виходу й інші засоби вичерпані. Ви відверто відстоюєте свої погляди, тому маєте славу конфліктної людини. Насправді ж, конфліктуєте лише за певних обставин;
         від 23 до 32 балів: на перший погляд ви — тихоня. Насправді — ви тактовна й миролюбна людина, яка вміє поводити себе в кон­фліктній ситуації. Ви уникаєте суперечок і конфліктів.
    V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
    Вправа «Чарівний капелюх»
    Пропоную вам закінчити вислови.
    Учні беруть із капелюха картку з висловом і продовжують його.
         Найголовніше, щоб обидві сторони бажали... (розв'язання кон­флікту).
         Розберіться в істинних причинах і зосередьте увагу на проблемі й на тому,... (як її розв'язати).
         Пробачення допоможе звільнитися від того негативу,... (який накопичився в результаті конфлікту).
         Дайте можливість партнерові висловитися,... (уважно його по­слухайте).
         Надайте співрозмовникові психологічну паузу... (для зняття емоційного напруження).
         Визнавайте свої помилки до того, як співрозмовник почне вас... (критикувати).
         Не поспішайте реагувати на чуже... (роздратування).
         Ідіть на всі можливі... (компроміси).
         Не критикуйте особистість партнера. Ніколи не завдавайте емо­ційної... (шкоди особистості).
         Поступайтеся в дрібницях, щоб добитися... (перемоги в голов­ному).
         Створіть можливість гідного виходу із конфлікту, щоб «зберегти... (час і здоров'я).
         Не уникайте конфліктів (вони неминучі!), а намагайтеся їх.. (розв'язати або уникнути негативних наслідків). Пам'ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).
    VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
    I          рівень — опрацювати матеріал у підручнику.
    II рівень — описати конфлікти, що відбулися з вами або які вам доводилося спостерігати.
    III       рівень — скласти правила спілкування в конфліктній ситуації.


     

    Немає коментарів:

    Дописати коментар