https://youtu.be/eqEolltUqoMhttps://youtu.be/eqEolltUqoM
Научіння. Пам'ять.https://youtu.be/q1r03pQ4NUY
Научіння - способи накопичення індивідуального досвіду в процесі взаємодії організму із середовищем.
види:
І. Пасивне:
1. Звикання - зникає реакція на певний подразник, що повторюється (до шуму машин за вікном)
2. Закарбування (імпринтинг) - в кризові періоди розвитку добре запам'ятовується вперше побачене (новонародженим образу матері)
3. Умовні рефлекси - формується поведінкова реакція на певний умовний подразник (на запах їжі виділяється слина)
ІІ. Активне:
1. Шляхом спроб та помилок - випадкове виявлення зв'язку подразника з реакцією (вміння їзди на лижах потребує багато спроб та падінь)
2. Наслідування - відтворення рухів та вчинків інших людей (научіння вимовляти слова)
ІІІ. Пізнавальне научіння - найскладніше научіння із застосуванням мислення
1. Осяяння (інсайт) - раптове знаходження розв'язку якоїсь ситуації (відкриття Архімедом закону гідростатики)
2. Шляхом міркувань - поповнення досвіду шляхом зіставлення явищ (міркування під час розв'язування задачі)
Навчання — вид діяльності, пов’язаний із засвоєнням досвіду людства.
- людина пізнає навколишній світ (знання, уміння та навички) і набуває нових форм поведінки (звички)
Знання — це узагальнений досвід людства, виражений у фактах, поняттях, теоріях тощо.
Уміння — це свідоме застосування знань для виконання складних дій у різних умовах.
навчання:
- цілеспрямоване (довільне) - людина ставить мету чогось навчитись (виконання домашніх завдань)
- нецілеспрямоване (мимовільне) - як побічний продукт інших видів діяльності (інформації в соціальних мережах)
Пам'ять — це здатність фіксувати, зберігати й відтворювати інформацію.
- в основі → утворення тимчасових нервових зв’язків між центрами у корі мозку (сліди пам’яті)
Процеси пам'яті:
1. Запам’ятовування - закріплення певної інформації.
види:
а) Мимовільне → людина не ставить спеціальної мети запам’ятати. Мимовільно запам’ятовується те, що цікавить, є незвичним, викликає емоції.
б) Довільне → цілеспрямоване, потребує вольових зусиль. Залежно від ступеня розуміння матеріалу воно буває механічним і смисловим.
- механічне - без розуміння сутності матеріалу
- смислове - людина розуміє матеріал ⇒ ефективне!!
2. Зберігання - тривале утримання інформації в головному мозку.
3. Відтворення - показник міцності запам’ятовування
- основа → пожвавлення в корі мозку раніше утворених нервових зв’язків.
форми → упізнавання і пригадування (довільне і мимовільне)
4. Забування - неспроможність що-небудь згадати.
Види пам’яті:
А) За тривалістю зберігання інформації:
1. Сенсорна або оперативна (до 2 сек.) → інформації фіксується в рецепторах
2. Короткочасна (до 30 хв.) → - циркуляція нервових імпульсів по ланцюгах нейронів
- обсяг = 7±2 сигналів (слів, предметів, символів...)
3. Довготривала (дні, роки) → хімічні зміни в тілах нейронів
- необхідне її кількаразове повторення!!!

Б) За характером запам'ятовування:
1. Рухова (моторна) → запам’ятовування рухів.
2. Образна → образів предметів і явищ, їх властивостей
- зорова, слухова, смакова, нюхова, дотикова...
3. Емоційна → емоційних переживань яскравих, особливих подій у її житті
4. Словесно-логічна → думок, понять, суджень, у яких відображаються предмети і явища.
Основні правила розвитку пам'яті:
1. Правило установки - чітке визначення мети. 2. Правило стимулів 3. Правило осмислення - опорні схеми, графіки... 4. Правило застосування 5. Правило асоціацій 6. Правило емоційності 7. Правило 7±2 - великі обсяги інформації поділяйте на блоки. 8. Правило повторення 9. Правило узагальнення
Лабораторне дослідження. ДОСЛІДЖЕННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ПАМ'ЯТІ.
Мета: розвивати уміння досліджувати біологічні процеси.
Обладнання та матеріали: картка з переліком рухів, картка з 10 малюнками, картка з 10 словами, картка з 10 парами логічно зв’язаних слів.
Хід роботи
1. Дослідження рухової пам’яті. Запам’ятайте та відтворіть 10 рухів учителя, який показує їх у певній послідовності. Підрахуйте кількість правильно й послідовно відтворених рухів.
2. Дослідження образної зорової пам’яті. Упродовж 10 с запам’ятайте 10 малюнків, що запропонував учитель. Запишіть їх. Підрахуйте кількість правильно відтворених малюнків.
3. Дослідження образної слухової пам’яті. Запам’ятайте 10 слів, що зачитував учитель з інтервалом між ними у 2 с. Запишіть слова, які запам’ятали. Підрахуйте кількість правильно і послідовно відтворених слів.
4. Дослідження словесно-логічної пам’яті. Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв’язок. Запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів.
Загальний результат: 10 балів - відмінно; 8-9 балів - дуже добре; 5-7 балів - добре; 3-4 бали - задовільно; 1-2 бали - погано.
Немає коментарів:
Дописати коментар