Сторінки

вівторок, 12 квітня 2022 р.

Навчання.Пам'ять.

  https://youtu.be/eqEolltUqoMhttps://youtu.be/eqEolltUqoM

Научіння. Пам'ять.https://youtu.be/q1r03pQ4NUY

Научіння - способи накопичення індивідуального досвіду в процесі взаємодії організму із середовищем.

види:

І. Пасивне:

1. Звикання -  зникає реакція на певний подразник, що повторюється (до шуму машин за вікном)

2. Закарбування (імпринтинг) - в кризові періоди розвитку добре запам'ятовується вперше побачене (новонародженим образу матері)

3. Умовні рефлекси - формується поведінкова реакція на певний умовний подразник (на запах їжі виділяється слина)

ІІ. Активне:

1. Шляхом спроб та помилок - випадкове виявлення зв'язку подразника з реакцією (вміння їзди на лижах потребує багато спроб та падінь)

2. Наслідування - відтворення рухів та вчинків інших людей (научіння вимовляти слова)

ІІІ. Пізнавальне научіння - найскладніше научіння із застосуванням мислення

1. Осяяння (інсайт) - раптове знаходження розв'язку якоїсь ситуації (відкриття Архімедом закону гідростатики)

2. Шляхом міркувань - поповнення досвіду шляхом зіставлення явищ (міркування під час розв'язування задачі)



Навчання — вид діяльності, пов’язаний із засвоєнням досвіду людства.

  • людина пізнає навколишній світ (знання, уміння та навички) і набуває нових форм поведінки (звички) 

Знання — це узагальнений досвід людства, виражений у фактах, поняттях, теоріях тощо.

Уміння — це свідоме застосування знань для виконання складних дій у різних умовах.

навчання:

  1. цілеспрямоване (довільне) - людина ставить  мету чогось навчитись (виконання домашніх завдань)
  2. нецілеспрямоване (мимовільне) - як побічний продукт інших видів діяльності (інформації в соціальних мережах)


Пам'ять — це здатність фіксувати, зберігати й відтворювати інформацію.

  • в основі → утворення тимчасових нервових зв’язків між центрами у корі мозку (сліди пам’яті)

Процеси пам'яті:

1. Запам’ятовування - закріплення певної інформації.

  види:

 а) Мимовільне → людина не ставить спеціальної мети запам’ятати. Мимовільно запам’ятовується те, що цікавить, є незвичним, викликає емоції.

 б) Довільне → цілеспрямоване, потребує вольових зусиль. Залежно від ступеня розуміння матеріалу воно буває механічним і смисловим.

  •  механічне - без розуміння сутності матеріалу
  •  смислове - людина розуміє матеріал  ⇒ ефективне!!

 2. Зберігання - тривале утримання інформації в головному мозку.

 3. Відтворення - показник міцності запам’ятовування

  •  основа → пожвавлення в корі мозку раніше утворених нервових зв’язків.

форми → упізнавання і пригадування (довільне і мимовільне)

4. Забування - неспроможність що-небудь згадати.  



Види пам’яті:

А) За тривалістю зберігання інформації:

1. Сенсорна або оперативна (до 2 сек.) → інформації фіксується в рецепторах

2. Короткочасна (до 30 хв.) → - циркуляція нервових імпульсів по ланцюгах нейронів

  • обсяг = 7±2 сигналів (слів, предметів, символів...)

3. Довготривала (дні, роки) → хімічні зміни в тілах нейронів

- необхідне її кількаразове повторення!!!

Б) За характером запам'ятовування:

1. Рухова (моторна) → запам’ятовування рухів.

2. Образна → образів предметів і явищ, їх властивостей

  • зорова, слухова, смакова, нюхова, дотикова...

3. Емоційна → емоційних переживань яскравих, особливих подій у її житті

4. Словесно-логічна → думок, понять, суджень, у яких відображаються предмети і явища.



Основні правила розвитку пам'яті:

1. Правило установки - чітке визначення мети.
2. Правило стимулів
3. Правило осмислення - опорні схеми, графіки...
4. Правило застосування
5. Правило асоціацій
6. Правило емоційності
7. Правило 7±2 - великі обсяги інформації поділяйте на блоки.
8. Правило повторення
9. Правило узагальнення


Лабораторне дослідження. ДОСЛІДЖЕННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ПАМ'ЯТІ.

Мета: розвивати уміння досліджувати біологічні процеси.

Обладнання та матеріали: картка з переліком рухів, картка з 10 малюнками, картка з 10 словами, картка з 10 парами логічно зв’язаних слів.

Хід роботи

1. Дослідження рухової пам’яті. Запам’ятайте та відтворіть 10 рухів учителя, який показує їх у певній послідовності. Підрахуйте кількість правильно й послідовно відтворених рухів.

2. Дослідження образної зорової пам’яті. Упродовж 10 с запам’ятайте 10 малюнків, що запропонував учитель. Запишіть їх. Підрахуйте кількість правильно відтворених малюнків.

3. Дослідження образної слухової пам’яті. Запам’ятайте 10 слів, що зачитував учитель з інтервалом між ними у 2 с. Запишіть слова, які запам’ятали. Підрахуйте кількість правильно і послідовно відтворених слів.

4. Дослідження словесно-логічної пам’яті. Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв’язок. Запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів.

Загальний результат: 10 балів - відмінно; 8-9 балів - дуже добре; 5-7 балів - добре; 3-4 бали - задовільно; 1-2 бали - погано.

джерело-http://bioclass.ucoz.ua/publ/uroki_onlajn/9_klass/nauchinnja_rozumova_dijalnist/70-1-0-1402

Немає коментарів:

Дописати коментар