Організація дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). Правила дорожнього руху. Регулювання дорожнього руху. Пріоритети в дорожньому русі
На цьому уроці ви дізнаєтеся:
- про модель безпечного дорожнього середовища;
- про правила дорожньої безпеки;
- про основні групи факторів ризику, що викликають аварійність на дорозі.
Пригадайте!
Що таке ДТП?
Запам'ятайте!
Дорожньо-транспортна пригода (ДТП) — це подія, пов'язана з рухом транспорту, у результаті якої завдано матеріальних збитків, загинули або дістали поранення люди. Безпека — стан захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства, організації, підприємства від потенційно й реально існуючих загроз або відсутність таких загроз.
Висловлюємо свою думку
Як ви розумієте вислів: «Перемагай труднощі розумом, а небезпеку — досвідом»?
Правила дорожнього руху — перелік правил, що регулюють обов'язки водіїв транспортних засобів і пішоходів, а також технічні вимоги щодо транспортних засобів для забезпечення безпеки дорожнього руху. Відповідно до Закону України «Про дорожній рух», установлюють єдиний порядок дорожнього руху на всій території України. Інші нормативні акти, що стосуються особливостей дорожнього руху (перевезення спеціальних вантажів, експлуатація транспортних засобів окремих видів, рух на закритій території тощо), повинні ґрунтуватися на вимогах цих Правил.
В Україні встановлено правосторонній рух транспортних засобів. Учасники дорожнього руху зобов'язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил, а також бути взаємно ввічливими. Кожний учасник дорожнього руху має право розраховувати на те, що й інші учасники виконують ці Правила. Водії, пішоходи та пасажири зобов'язані бути особливо уважними до таких категорій учасників дорожнього руху, як діти, люди похилого віку та люди з особливими потребами. Особи, які порушують Правила дорожнього руху, несуть відповідальність, згідно із законодавством.
Висловлюємо свою думку
Як ви розумієте пункт 1.4 Правил дорожнього руху: «Кожний учасник дорожнього руху має право розраховувати на те, що й інші учасники виконують ці Правила»?
Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). Майже всі фактори ризику, що викликають дорожню аварійність, можна об'єднати в три основні групи: «дорога», «транспортний засіб» і «людина як учасник дорожнього руху». Як можна уникнути всіх факторів ризику дорожньої аварійності? Основою безпеки на дорозі має стати розуміння всіма учасниками дорожнього руху тріади: «ЛЮДИНА-ДОРОГА-ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ» (мал. 52).
Мал. 52. Модель безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки»
Працюємо разом
Об'єднайтесь у чотири групи з умовними назвами «Людина», «Транспортний засіб», «Дорога», «Безпека» та назвіть якомога більше порад, що дають змогу знизити фактори ризику дорожньої аварійності. Проведіть рольову гру (потрібно зазначити, що група «Безпека» демонструє роль арбітра).
Організація дорожнього руху, регулювання дорожнього руху. Кожного разу, виходячи з дому у своїх справах, ви стаєте учасником дорожнього руху. Ваше здоров'я та життя значною мірою залежать від власної поведінки на дорозі й поведінки інших учасників дорожнього руху, зокрема інших пішоходів, водіїв, велосипедистів і пасажирів. Учасники дорожнього руху — особи, які беруть участь у дорожньому русі як пішоходи, водії, пасажири та погоничі тварин. Організація дорожнього руху — це створення умов за допомогою інженерно-технічних і організаційних заходів для досить швидкого, безпечного та зручного руху транспортних засобів і пішоходів.
Регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.
Дорожні знаки — це засоби організації дорожнього руху, які є стандартизованими графічними малюнками, що передають певні повідомлення учасникам дорожнього руху (мал. 53).
Мал. 53. Дорожні знаки
Дорожні знаки можна розділити на:
- попереджувальні знаки, які інформують водіїв про наближення до небезпечної ділянки дороги й характер небезпеки (під час руху по цій ділянці необхідно вжити заходів для безпечного проїзду);
- знаки пріоритету, що встановлюють черговість проїзду перехресть, перехрещень проїзних частин або вузьких ділянок дороги;
- заборонні знаки, що запроваджують або скасовують певні обмеження в русі;
- наказові знаки, що показують обов'язкові напрямки руху або дозволяють деяким категоріям учасників рухатися по проїзній частині чи окремих її ділянках, а також запроваджують або скасовують деякі обмеження;
- інформаційно-вказівні знаки, що запроваджують або скасовують певний режим руху, а також інформують учасників дорожнього руху про розташування населених пунктів, різних об'єктів і територій, де діють спеціальні правила;
- знаки сервісу, що інформують учасників дорожнього руху про розташування об'єктів обслуговування.
Я вважаю так. А ти?
Об'єднайтесь у пари, розгляньте малюнок 53 й обговоріть, які з цих знаків ви бачите щодня, що вони означають. Чи є такі знаки, яких ви не знаєте?
Дорожні знаки розміщують так, щоб інформацію, яку вони передають, могли сприймати саме ті учасники руху, для яких вона призначена.
Якою буває дорожня розмітка. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару (узбіччя), по якому ходять пішоходи. Дороги бувають головні й другорядні. Для зменшення можливості дорожньо-транспортних пригод на дороги наносять дорожню розмітку. Це знаки, які вказують напрямок руху, порядок дорожнього руху, габарити дорожніх споруд: мостів, тунелів тощо. Розмітка є горизонтальна й вертикальна (мал. 54, а).
Мал. 54. Горизонтальна та вертикальна розмітка (а); вертикальна розмітка (б).
Вертикальна розмітка у вигляді поєднання чорних і білих смуг на дорожніх спорудах та елементах обладнання доріг показує їх габарити й слугує засобом зорового орієнтування (мал. 54, б).
Горизонтальна розмітка на проїжджій частині — це лінії білого або жовтого кольору. Наприклад: широка суцільна лінія позначає край проїжджої частини на автомагістралях, поділ транспортних потоків протилежних напрямків. Якщо така лінія посередині — це осьова лінія. Вона поділяє дорогу на дві частини — праву та ліву. Автомобілям перетинати її заборонено. Якщо ви не встигли перейти на інший бік дороги, то можна зупинитися на осьовій лінії.
Дорожня розмітка є найпростішим та ефективним засобом організації дорожнього руху. Розмітка — це лінії, написи й інші позначення, що наносяться на проїзну частину, бордюри й елементи дорожніх споруд.
Дорожня розмітка допомагає водію орієнтуватися в дорожніх умовах, особливо під час руху в темну пору доби.
На широких вулицях, де транспорт рухається в одному напрямку в декілька рядів, на переходах білою фарбою наносять «острівець». Це безпечне місце для пішоходів. Стоп-лінія означає, що водій повинен зупинитися. Широкі поперечні лінії на проїжджій частині означають перехід для пішоходів. Таку розмітку називають «зеброю».
Дорожня розмітка повинна бути видимою учасникам дорожнього руху як у світлу, так і в темну пору доби на відстані, що забезпечує безпеку руху. На ділянках доріг, на яких виникають труднощі для видимості учасниками дорожнього руху дорожньої розмітки (сніг, бруд тощо) або дорожня розмітка не може бути відновленою, установлюються відповідні дорожні знаки.
Які бувають види пішохідних переходів. Пішохідний перехід — ділянка проїжджої частини або інженерна споруда, призначені для руху пішоходів через дорогу (мал. 55). Пішохідні переходи позначають дорожніми знаками, дорожньою розміткою, світлофорами. За відсутності дорожньої розмітки межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками, а на перехресті — шириною тротуарів.
Мал. 55. Розмітка «зебра»
Вам уже відомо, що місця, де пересікаються дороги, називають перехрестями (мал. 56). Це найнебезпечніші ділянки дороги, на яких треба бути дуже уважними, щоб не трапилася дорожньо-транспортна пригода.
Мал. 56. Перехрестя
Перехрестя можуть бути регульованими й нерегульованими. На регульованому перехресті рух транспорту впорядковується за допомогою регулювальника або світлофора.
Пішоходи повинні переходити проїжджу частину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні й надземні.
Наземний перехід — це ділянка проїжджої частини з відповідною розміткою (мал. 55).
Надземний перехід — це перехід над проїжджою частиною (мал. 57, а).
Підземний — перехід під проїжджою частиною (мал. 57, б).
Мал. 57. Надземний (а) і підземний (б) переходи
Якщо переходу немає, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де її добре видно в обидва боки. Якщо є світлофор, треба керуватися його сигналами. Переходячи вулицю, потрібно подивитися ліворуч, а потім, дійшовши до середини, — праворуч.
Поміркуйте
Обговоріть, чому потрібно виконувати правила для пішоходів.
• Пішоходи повинні ходити по тротуарах або пішохідних доріжках, притримуючись правого боку, а за їх відсутності — по велосипедних доріжках або в один ряд по узбіччю дороги, назустріч рухові транспортних засобів.
• На дорогах, що мають розмежувальну смугу, а також на дорогах поза населеними пунктами можна рухатися по зовнішньому краю проїжджої частини назустріч рухові транспортних засобів.
• Переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом за наявності роздільної смуги на дорозі забороняється.
• Рух пішоходів по швидкісних дорогах заборонено.
Змоделюйте ситуації та наслідки їх ігнорування.
Дорожнє обладнання як допоміжний засіб регулювання дорожнього руху. Іноді вам у дорозі трапляється ділянка дороги, на якій проводять ремонт, тоді ви можете побачити огородження та світлове сигнальне обладнання в місцях будівництва, реконструкції та ремонту доріг. Дорожнє обладнання — це й попереджувальні світлові круглі тумби, що встановлюються на розділювальних смугах або острівцях безпеки, і дорожні огородження на мостах, шляхопроводах, естакадах, насипах та інших небезпечних ділянках доріг, і розмічувальні дорожні вставки для поліпшення зорового орієнтування водіїв на проїзній частині. А іноді, наприклад біля школи чи поліклініки, це пішохідні огородження в небезпечних для переходу проїзної частини місцях і пристрої примусового зниження швидкості транспортних засобів («лежачі поліцейські»). Дорожнє обладнання застосовується як допоміжний засіб регулювання дорожнього руху.
Ви вже знаєте, що регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальниками.
Про значення світлофорів. Світлофори призначені для регулювання руху транспортних засобів і пішоходів, мають світлові сигнали зеленого, жовтого, червоного та білого кольорів, які розташовані вертикально чи горизонтально. Сигнали світлофора можуть бути з нанесеною суцільною чи контурною стрілкою (стрілками), із силуетом пішохода, Х-подібні.
На рівні червоного сигналу світлофора з вертикальним розташуванням сигналів може встановлюватися табличка білого кольору з нанесеною на ній стрілкою зеленого кольору.
У світлофорах із вертикальним розташуванням сигналів сигнал червоного кольору — зверху, зеленого — знизу, а з горизонтальним: червоного — ліворуч, зеленого — праворуч.
Світлофори з вертикальним розташуванням сигналів можуть мати одну або дві додаткові секції із сигналами у вигляді зеленої стрілки (стрілок), що розташовані на рівні сигналу зеленого кольору.
Про значення сигналів регулювальника. Регулювальник — працівник поліції (до регулювальника прирівнюються працівники військової інспекції безпеки дорожнього руху), що виконує регулювання дорожнього руху у форменому одязі. Сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів і вимогами дорожніх знаків, є обов'язковими для виконання. Сигнали світлофорів, крім жовтого миготливого, мають перевагу перед дорожніми знаками. Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.
Пріоритети в дорожньому русі. Правила дорожнього руху надають право на перевагу в русі одних учасників дорожнього руху перед іншими. Пріоритети в дорожньому русі — це встановлена система відносин між учасниками дорожнього руху, згідно з Правилами дорожнього руху, на підставі якої визначається порядок користування дорогою.
У дорожньому русі при перехрещенні (злитті) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає запитання, хто має право на рух першим. Щоб уникнути можливих конфліктів, у Правилах спеціально обумовлюється порядок черговості руху учасників дорожнього руху.
Наприклад, на нерегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з того моменту, коли вони стали на перехід. У будь-якому місці, навіть поза пішохідним переходом, водій повинен пропустити пішоходів із вадами зору, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед. Водій повинен зупинитися перед пішохідним переходом, якщо така вимога надійшла від осіб, які супроводжують групи дітей. Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть з боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на вулиці, якщо посадка чи висадка проводиться з проїзної частини чи посадкового майданчика, розміщеного на ній. Пішоходи мають перевагу перед транспортним засобом у цьому випадку тільки тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай.
Отже, питання переваги, або пріоритету, сприяє виявленню ознаки першочерговості в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може призвести до ДТП.
Випробовуємо себе
Прочитайте інформацію про визначення пріоритетів у дорожньому русі.
Сигнали регулювальника — положення його корпуса, а також жести руками, зокрема з жезлом або диском із червоним світлоповертачем, які мають такі значення. Руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми:
з лівого й правого боків — дозволено рух трамвая прямо, нерейковим транспортним засобам — прямо й праворуч; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника;
з боку грудей і спини — рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено.
Права рука витягнута вперед:
з лівого боку — дозволено рух трамвая ліворуч, нерейковим транспортним засобам — у всіх напрямках; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника;
з боку грудей — усім транспортним засобам дозволено рух лише праворуч;
з правого боку та спини — рух усіх транспортних засобів заборонено; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника.
Рука піднята вгору: рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках.
Жезл використовується тільки працівниками підрозділів Державтоінспекції та військової інспекції безпеки дорожнього руху.
Для привертання уваги учасників дорожнього руху використовується сигнал, поданий свистком. Також регулювальник може подавати інші сигнали, зрозумілі водіям і пішоходам.
Працюємо разом
Об'єднайтесь у групи та потренуйтеся розрізняти команди регулювальника.
Рольова гра. Розгляньте запропоновані ситуації з позиції пріоритетів у дорожньому русі.
Ситуація 1. Водій продовжував рух автомобіля, незважаючи на знак зупинки трамвая та початок посадки-висадки пасажирів.
Ситуація 2. Пішохід уже ступив на «зебру», а водій автомобіля на великій швидкості промчав повз нього.
Ситуація 3. Пішоходи чекали на дозволений сигнал для переходу вулиці; коли він загорівся, люди почули сирену та побачили пожежну машину з увімкненим проблисковим маячком, що наближалася дуже швидко.
Ситуація 4. Трамвай ще не зупинився, а люди вже вийшли на проїзну частину для посадки в транспортний засіб.
Кроки до успіху
Ви вже знаєте, що, вийшовши за поріг домівки, ви стаєте учасниками дорожнього руху й заради своєї безпеки повинні орієнтуватись у складній ситуації на дорозі, самостійно приймати рішення. Допоможе вам у цьому знання відповідних правил поведінки. Ми з вами пригадали Правила дорожнього руху, які саме й визначають правила поведінки учасників дорожнього руху на дорозі. Усі правила руху рівноцінні, і недотримання будь-яких з них може призвести до трагічних наслідків.
У кожній країні багато роблять для того, щоб на дорогах було безпечно, бо рівень оснащення доріг, надійність транспорту й толерантна поведінка учасників руху — визначний показник досягнень кожної країни, культури та нації.
джерело-https://uahistory.co/pidruchniki/polishyk-health-basics-8-class-2016/22.php
Немає коментарів:
Дописати коментар