Захист та збереження біосфери
Проект (дослідницький)
Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
https://youtu.be/cX1NjGQRQHA
Пригадайте, як живі організми пов'язані між собою в екосистемах. Які чинники можуть впливати на стабільність екосистем? Чому видам бажано жити в умовах біологічного оптимуму?
Біорізноманіття
За визначенням, даним Всесвітнім фондом дикої природи (1989), біологічне різноманіття — це «вся різноманітність форм життя на Землі, мільйонів видів рослин, тварин, мікроорганізмів з їхніми наборами генів і складних екосистем, що утворюють живу природу».
Таким чином, біологічне різноманіття слід розглядати на трьох рівнях. Біологічне різноманіття на видовому рівні охоплює всю сукупність видів на Землі. У більш дрібному масштабі біологічне різноманіття включає генетичну різноманітність видів, утворену як географічно віддаленими популяціями, так і особинами всередині однієї й тієї самої популяції. Біологічне різноманіття включає також розмаїття біологічних угруповань та екосистем, сформованих ними, і взаємодії між цими рівнями.
Значення біологічного різноманіття
Видове різноманіття служить для людини джерелом усіляких природних ресурсів. Наприклад, вологі тропічні ліси з їхнім най-багатшим комплексом видів являють собою чудову різноманітність рослинних і тваринних продуктів, які можуть використовуватися в їжу, у будівництві та медицині.
Генетична різноманітність необхідна будь-якому виду для збереження репродуктивної життєздатності, стійкості до захворювань, здатності до адаптації в умовах, що змінюються. Генетична різноманітність домашніх тварин і культурних рослин є особливо цінною для тих, хто працює над селекційними програмами з підтримки й поліпшення сучасних сільськогосподарських видів.
Способи захисту та збереження біосфери
Для захисту й збереження біосфери використовують багато технологій. Для цього на різних рівнях (науковому, законодавчому,
господарському тощо) уживають цілу низку заходів зі збереження як окремих видів, так і цілих екосистем. Проводять активну громадську роботу. Створюють так звані Червоні книги. Червона книга — це затверджений перелік рідкісних видів і таких, що зникають, який містить короткі відомості про їхню біологію, поширення та вжиті заходи охорони. А для збереження екосистем виділяють природоохоронні території. В Україні є кілька видів природоохоронних територій.
Природоохоронні території України
Тип природоохоронної території | Характеристика |
Заповідники | Території, на яких заборонені будь-які види господарської діяльності й туризм. На території України є 20 заповідників. Заповідники в Україні: Дунайські плавні, Карпатський, Асканія-Нова, Медобори в Тернопільській обл., «Поліський» у Житомирській обл. та інші |
Заказники | Території, на яких охороняють певні види тварин і рослин і допускають обмежену господарську діяльність. Можуть бути постійними або тимчасовими |
Національні парки | Території, на яких в обумовлених межах дозволено організований туризм і екскурсії. Національні парки в Україні: Шацький у Волинській обл., Синевир у Закарпатській обл. |
Заповідно-мисливські господарства | Території, на яких створено умови для розмноження промислових тварин і дозволено полювання на підставі ліцензії |
Пам'ятки природи | Окремі природні об'єкти із заповідним режимом, що мають наукове, культурне, історичне або естетичне значення |
Видове різноманіття для людини є джерелом усіляких природних ресурсів.
Для захисту й збереження біосфери проводять активну громадську роботу, створюють Червоні книги, виділяють природоохоронні території. Природоохоронними територіями України є заповідники, заказники, національні парки, заповідно-мисливські господарства, пам’ятки природи.
Перевірте свої знання
1. Що таке біорізноманіття? 2. Навіщо охороняти біорізноманіт-тя? 3. Які природоохоронні території є в Україні? 4. Складіть список природоохоронних територій вашого регіону. 5*. Яких заходів можна вжити для збереження біорізноманіття у вашому регіоні?
Узагальнюючі завдання до теми «НадорганізмоВі біологічні системи»
У завданнях 1-12 оберіть одну правильну відповідь.
1 ) Сукупність живих організмів, що мешкають у певному середовищі існування й утворюють з ним єдине ціле, — це:
а) вид б) популяція в) екосистема г) біоценоз
2 ) Морською екосистемою є:
а) тайга б) естуарій в) болото г) тундра
3 ) Прісноводною екосистемою є:
а) тайга б) естуарій в) болото г) риф
4 ) Наземною екосистемою є:
а) риф б) естуарій в) болото г) тундра
5 ) Ярус широколистяного лісу, до якого належать старі дерева
дуба:
а) перший б) другий в) третій г) четвертий
6 ) В екосистемі лісу продуцентом є:
а) мухомор б) миша в) липа г) лисиця
7 ) Опеньок осінній, який паразитує на деревах сосни, є:
а) продуцентом в) консументом І порядку
б) редуцентом г) консументом ІІ порядку
8 ) Глива звичайна, що руйнує деревину мертвих дерев тополі, є:
а) продуцентом в) консументом І порядку
б) редуцентом г) консументом ІІ порядку
9 ) Абіотичним фактором для миші, що живе в широколистяному
лісі, є:
а) лисиця в) інша миша того ж виду
б) температура повітря г) кліщ
10 Прикладом хижацтва є взаємодія між:
а) мишею і кліщем в) мишею і совою
б) мурахами і попелицями г) двома мишами одного виду
11 Прикладом мутуалізму є взаємодія між:
а) мишею і кліщем в) двома мишами одного виду
б) мишею і совою г) мурахами і попелицями
12 Прикладом конкуренції є взаємодія між:
а) мишею і кліщем
б) двома мишами одного виду
в) мишею і совою
г) мурахами і попелицями
13 Напишіть назви компонентів біосфери, до яких належать указані списки об’єктів.
Бактерії, рослини, тварини, гриби | Базальт, граніт | Ґрунт, мул | Вугілля, торф, крейда, кисень і вуглекислий газ атмосфери |
а) | б) | в) | г) |
14 Установіть відповідність між екосистемами та групами, до яких вони належать.
Екосистеми Групи
1 поле пшениці а) штучні екосистеми
2 пустеля б) природні екосистеми
3 Чорне море
4 город
5 тундра
6 ферма з вирощування мідій
15 Поясніть, чому охорона природних угруповань є важливою для збереження біосфери.
16 Сформулюйте й обґрунтуйте правила, яких ви будете дотримуватися для збереження навколишнього середовища.
Перевірте свої знання з теми «Надорганізмові біологічні системи».
Це матеріал з підручника Біологія 9 клас Задорожний нова програма
Немає коментарів:
Дописати коментар