Т.Є. Бойченко
ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ І СТАДІЇ РОЗВИТКУ КОНФЛІКТІВ
Дізнаєшся про причини виникнення конфліктів; основні стадії розвитку конфліктів; як запобігати розпалюванню конфлікту
Пригадай
Чому виникають конфлікти?
Чи можливо жити без конфліктів?
Причини виникнення конфліктів
Ти вже знаєш, що конфлікт — це зіткнення протилежних інтересів чи поглядів. Конфлікти виникають, якщо погляди однієї людини суперечать поглядам іншої. Розбіжності загострюються, якщо люди не вміють спілкуватися доброзичливо, не можуть стримати негативні емоції.
Конфлікти поглядів можна розв’язати, якщо ставитися до поглядів, смаків та вподобань інших толерантно. Ти знаєш, що не варто сперечатися про те, які книжки або фільми кращі, який одяг носити, яку музику слухати. У кожного свій смак. І це право слід поважати. А щоб уникнути конфліктів, потрібно шукати те, що об’єднує.
Наприклад, якщо читаєте різні книжки або дивитися різні фільми, обміняйтеся враженнями. Не наполягай на своїй точці зору, а спокійно її вислови. Запропонуй послухати диск з улюбленою музикою. Поясни, чим вона подобається. Можливо, хтось зацікавиться, а ти знайдеш однодумців. Навіть якщо кожен обстоюватиме свою думку, стосунки не зруйнуються, конфлікт не переросте у сварку. Завжди пам’ятай народну мудрість: «Про смаки не сперечаються».
Конфлікти інтересів виникають, якщо цілі, потреби, інтереси двох осіб або груп людей зіштовхуються. Це може бути, наприклад, боротьба за лідерство в класі чи протистояння груп підлітків у дворі. Категоричність у судженнях, властива підліткам, сприятиме виникненню конфлікту. Якщо зволікати з розв’язанням проблеми або, навпаки, нав’язувати власну точку зору, незважаючи на інтереси інших, чи ображати співрозмовника, конфлікт загостриться і триватиме довго.
Конфліктні ситуації можуть виникати часто. Їх розв’язання залежатиме від твого вміння ефективно й толерантно спілкуватися, чемної поведінки.
Стадії розвитку конфліктів
У конфлікті виділяють п’ять стадій.
Розв’язати конфлікт на стадії протистояння та ескалації дуже важко. Тому вчись не допускати ескалації конфлікту.
Висновок
Конфлікти виникають через суперечність інтересів і поглядів людей. У розвитку конфлікту виділяють п’ять стадій. Потрібно вчитися не допускати ескалації конфлікту, розв’язувати непорозуміння на стадії їх усвідомлення. Розвивати навички ефективного спілкування, ставитися толерантно до смаків і поглядів людей. Поводитися впевнено.
Завдання
1. Що може стати причиною конфліктів?
2. Як розв’язати конфлікт поглядів?
3. Що сприяє розпалюванню конфліктів?
4. Назви стадії розвитку конфлікту.
5. На якій стадії, на твою думку, розв’язати конфлікт найважче? Чому?
6. Які риси характеру слід розвивати підлітку, щоб конфліктів у його житті було менше?
7. Поясни, чи можна уникнути конфліктів у житті.
СПОСОБИ РОЗВ’ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ
Дізнаєшся про способи розв’язання конфліктних ситуацій, переваги конструктивного розв’язання конфліктів
Пригадай
Чому важливо керувати емоціями?
Ти постійно спілкуєшся з оточуючими. Уміння спілкуватися важливе для розв’язування проблем. Повага до думок і поглядів одне одного ніколи не призведе до конфліктної ситуації. Якщо конфлікт усе-таки виник, намагайся розв’язати його конструктивно. Спробуй обговорити ситуацію, виявити розбіжності. І головне — спокійно пошукати рішення.
Способи розв’язання конфліктів
Обираючи конструктивний спосіб розв’язання конфлікту, застосовуй алгоритм прийняття зважених рішень, відомий тобі із 6 класу.
Під час конфліктної ситуації можна:
Розв’язати, а іноді й попередити конфлікт допоможуть упевнена поведінка, керування емоціями, уміння розуміти співрозмовника.
Висновок
Розуміння думок і поглядів оточуючих не призводить до конфліктних ситуацій. Якщо конфлікт усе-таки виник, розв’язувати його потрібно конструктивним шляхом. Застосовувати навички самоконтролю, поважати співрозмовника. Уміти попереджати виникнення конфліктних ситуацій.
Конструктивне розв’язання конфліктів
Стадії розвитку конфліктів
У розвитку конфліктів виділяють п’ять
стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту;
початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту.
1. Виникнення конфліктної ситуації
відбувається при зіткненні двох або більше людей, інтереси чи переконання яких
істотно відмінні.
2. Усвідомлення конфлікту настає тоді,
коли хоча б один із його учасників починає відчувати дискомфорт у спілкуванні з
іншими, критично і недоброзичливо думає про них або уникає контактів з ними.
3. Початок відкритого протистояння —
момент,коли один з учасників наважується на заяву або погрозу Інший
у відповідь також починає діяти: захищатися чи нападати.
4. Ескалація конфлікту. На цьому етапі
сторони відкрито заявляють про свої позиції та висувають вимоги. Вони можуть і
не усвідомлювати власних інтересів, не розуміти глибинної суті конфлікту.
Сторони часто вдаються до конфліктогенів — слів або дій, що розпалюють
конфлікт.
5. Завершення конфлікту можливе у разі
його розв’язання (досягнення компромісу), згасання конфлікту через втрату
зацікавленості учасників до предмета протистояння або відсторонення одного з
опонентів.
Конфліктогени:
• образи
• зневажливе ставлення
• висміювання
• вихваляння
• категоричні судження
• повчання
• нечесність, нещирість
• порушення правил етикету (не вітатися,
ігнорувати чиюсь присутність, перебивати)
• деякі узагальнення: «ти ніколи», «ти
завжди», «я нізащо», «це безнадійно»
Способи розв’язання конфліктів
Існують різні способи розв’язання
конфліктів. У більшості ситуацій найкраще розв’язувати конфлікти шляхом
переговорів. Однак іноді доцільніше відсторонитися від конфлікту або піти на
поступки чи рішуче відстоювати свою позицію.
Коли варто відсторонитися від конфлікту:
•• коли всім треба заспокоїтися;
•• коли треба продумати аргументи;
•• коли немає шансів уладнати суперечку.
Коли варто поступитися:
•• коли розумієш, що неправий;
•• коли предмет суперечки набагато
важливіший для інших, ніж для тебе;
•• коли розумієш, що втратиш від цього
конфлікту більше, ніж здобудеш;
•• коли небезпечне будь-яке загострення
стосунків.
Коли варто рішуче боротися:
•• якщо розв’язання конфлікту в інший
спосіб може зашкодити тобі чи близьким або опонент може здобути несправедливі
переваги;
•• коли даєш відсіч зловмисникам.
«Шість кроків до
розв’язання конфліктів»:
Крок 1. Опануй себе
• Глибоко вдихни.
• Полічи до десяти (або далі).
• Скажи собі, що володієш ситуацією.
Крок 2. Заспокой опонента
• Скажи, що не хочеш сваритися.
• Запропонуй обговорити ситуацію.
Крок 3. Застосуй навички активного
слухання
• Дивись в очі опоненту.
• Підтримуй розмову, кажи: «Так», «Я
розумію».
• Не перебивай його.
• Дочекайся, коли він закінчить, і
запитай: «Це правда?»
Крок 4. Поводься асертивно (гідно,
упевнено)
• Користуйся «Я-повідомленнями»,
розкажи, що ти думаєш і відчуваєш.
• Стій прямо, говори спокійно.
• Уникай конфліктогенів.
• Не відповідай конфліктогеном на
конфліктоген.
Крок 5. Висловлюй повагу
• Поважай гідність опонента, не критикуй
його особисті якості (обговорюй проблему, а не людину).
• Погоджуйся, з чим можеш.
• Якщо відчуваєш провину, попроси
вибачення.
Крок 6. Розв’язуйте проблему
• Запропонуй змінити позицію «Я — проти
тебе» на позицію «Ми разом — проти проблеми».
• Запропонуй свій варіант рішення.
• Запитай опонента, які він має
пропозиції.
• Розгляньте інші можливі варіанти та
їхні наслідки.
• Оберіть те, що вам підходить.
• Домовтеся виконувати це рішення певний
час, а потім повернутися до розмови і з’ясувати, чи ви ним задоволені.
Висновки
•• Конфлікти — невід’ємна складова
людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною
особистістю.
•• У розвитку конфлікту виділяють п’ять
стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту; початок
відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту. Найкраще
розв’язувати конфлікти на стадії їх усвідомлення.
•• Уміння конструктивно розв’язувати
конфлікти — ознака зрілої особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар