Сторінки

середа, 2 лютого 2022 р.

Насінина

https://youtu.be/i0xFeldRWdc
За допомогою насіння розмножуються усі квіткові рослини.
 
семя.bmp
 
Насіння містить все необхідне для росту нової рослини.
Головна частина насінини — зародок, який є зачатком нової рослини. Щоб зародок міг розвиватися, у насінні знаходяться запас поживних речовин. Насіння зовні покриває сім'яна шкірка.
Все насіння має зародок, запаси живильних речовин і сім'яну шкірку.
Зародок — зачаток майбутньої рослини.
Він складається із зародкового корінця, зародкового стебла, зародкової бруньки і сім'ядолей.
Зародковий корінець — зачаток нового кореня. При проростанні насіння він розвивається першим, розриває шкірку сім'я і закріплюється у ґрунті.
Зародкова стеблинка — зачаток нового стебла. Вона розташована між зародковою брунькою і зародковим корінцем.
Із зародкової бруньки розвиваються листя, гілки, квіти рослини.
Сім'ядолі — це перші листя зародка. Кількість сім'ядоль у насіння рослини важлива ознака. Його використовують при поділі всіх квіткових рослин на дві великі групи: однодольні і дводольні.
Рослини, в насінні яких є одна сім'ядоля, називають однодольними.
Однодольними є жито, пшениця, овес, кукурудза, лілія, цибуля та інші рослини.
Рослини, в насінні яких є дві сім'ядолі, називають дводольними.
Дводольні становлять дуже велику групу рослин. Наприклад, огірки, гарбузи, горох, квасоля, яблуня, маргаритки є дводольними.
  
nasin.jpg
 
Живильні речовини можуть бути відокремлені від зародка і перебувати в особливій запасаючій тканини, яка називається ендосперм; або можуть знаходитися в його сім'ядолях.
 
img1.png
Спробуй виявити зародок, що знаходиться в насінні квасолі. Якщо у розмоченої квасолі зняти насінну шкірку, то насіння можна розділити на дві частини і побачити зародок.
lbean51.png
 
Позначення на малюнку насіння квасолі:
 
A — зародкова брунька
B — зародковий корінець;
C — сім'ядолі;
D — сім'яна шкірка.

джерело-https://miyklas.com.ua/p/biologiya/6/organi-kvitkovikh-roslin-16041/plodi-ta-nasinnia-16048/re-8d0e7058-974c-48ec-b307-090df4883abe


























Лабораторне дослідження: Будова насінини.

Дослідницький практикум Дослідження умов проростання насіння.

Цілі уроку:

освітня: ознайомити учнів з будовою та складом насіння однодольних та дводольних рослин на прикладі насіння пшениці, квасолі, гороху; з’ясувати умови проростання насіння;

розвивальна: розвивати уміння порівнювати біологічні явища та процеси у житті рослин; уміння спостерігати та робити висновки і узагальнення; проводити дослідницьку роботу, розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: практичне заняття

Форми та методи: словесні, графічні, практичні, проблемно-пошукові, інтерактивні вправи.

Основні поняття і терміни: насінина, зародок, зародковий корінець, стебельце і брунечка, ендосперм, сім’ядолі.

Обладнання: сухе і набубнявіле насіння квасолі, сухі і замочені на добу зернівки пшениці, кукурудзи, гороху препарувальні голки, лупи, колекція «Насіння», ноутбук, презентація «Будова насіння однодольних та дводольних рослин», зразки насіння різних рослин, рожеві квіточки з паперу.

 

Девіз уроку: «Якщо не висловлено протилежні думки,

немає з чого вибирати найкраще».

Хід уроку


Мабуть не один раз декому із нас доводилось очищати свій одяг від чіпких колючок різних рослин, наприклад, череди, лопуха. Ми були свідками коли пух тополі кружляв наче білий сніг. А ще  споживали дуже поживні, чудові на смак ядра грецького горіха грецького. А чи задумувались ви що це за створіння природи? Так, мова на нашому уроці піде про насінину.

ІV. Представлення теми та очікуваних результатів

(Тема та завдання уроку висвітлюється на моніторі комп’ютера)

Відкрийте лабораторні зошити і запишіть сьогоднішнє число і тему нашого уроку. «Лабораторне дослідження: будова насінини.»

Давайте разом сформулюємо мету нашого уроку.

На даному уроці ми …….

Завдання уроку:

·        Вивчити будову насіння однодольних і дводольних рослин;

·        Зясувати хімічний склад насіння;

·        Визначити умови проростання насіння;

·        Довести біологічне значення насінини

НАСІНИНА – це утвір у насінних рослин, що містить зародок, за допомогою якого ці рослини поширюються.

Насіння квіткових рослин різноманітне за розмірами, формою, забарвленням. Розгляньте зразки насіння різних рослини у себе на партах. Ви, мабуть, звернули увагу, що найчастіше зустрічаються насінини кулясті, видовженокулясті - такі, щоб за певного об’єму вони мали як найменшу площу поверхні. Контакт насіння при цьому зводиться до мінімуму, що полегшує її виживання у несприятливих умовах.

 Діти! А чи знаєте ви, у яких рослин найбільше та найменше насіння? Доповіді учнів

 Найбільше насіння у світі в сейшельської пальми, а найменше – у орхідей. В Україні найменша насінина теж у представників орхідних, а найбільша – у горіха.

Сьогодні ми будемо роздивлятися насіння

Придивіться уважно до виданих вам зразків насіння, а особливо квасолі. Ви побачите гарно виражений рубчик – це слід від насінної ніжки та пилковходу.

Візьміть до рук набубнявівше насіння квасолі і легенько, за допомогою голки, зніміть шкірку. Що ви бичите? Це сім’ядолі. Зазначу, що все насіння має шкірку, що може набувати різного забарвлення. Але із сухої насінини ви не завжди зможете її зняти. Спробуйте зняти шкірку із сухої насінини квасолі. Чи вдалося вам це зробити?

Бесіда

- Давайте пригадаємо з чого розвивається насінина?

Насінина формується з …….  ……..  .

Покриви насінного              Зигота            Центральна клітина          

        зачатка

 

 


насінна шкірка                  зародок                      запасні речовини

 

Подивіться уважно на насінину пшениці і квасолі яка між ними різниця?

Так правильно квасоля має дві сім’ядолі, а пшениця одну. За цими ознаками вчені поділяють рослини на два класи однодольні та дводольні.

Розглянемо будову двосім’ядольної насінини на прикладі насіння квасолі, та односім’ядольної на прикладі пшениці  на малюнку в підручнику на сторінці 136.

Прошу звернути увагу на те, що у двосім’ядольного насіння поживні речовини, що необхідні під час проростання зародка насіння, знаходяться в сімядолях. У односімядольного - сімядоля не містить поживних речовин, - вони знаходяться в ендоспермі. У них друга сімядоля редукована, а та, що є представлена тоненькою плівочкою між зародком і ендоспермом та називається щиток. При проростанні насіння крізь щиток відбувається всмоктування зародком поживних речовин. А чи знайомий вам такий термін як «щиток»? Коли ви з ним зустрічалися? (Діти відповідають, що є суцвіття щиток.)

Насінина дводольної рослини

Насінина однодольної рослини

насінина квасолі, вкрита товстою шкірочкою. На вузькій увігнутій поверхні насінини розташований рубчик — місце прикріплення насінини до насінної ніжки. Поряд з рубчиком є отвір, через який до насінини під час його формування надходить зародок у вигляді двох добре розвинутих сім’ядолей, зародкового корінця, зародкового стебельця і брунечки. Всі поживні речовини містяться в сім’ядолях, які є першою парою видозмінених листків зародка.

насінина зернівки пшениці, вкрита оплоднем, що зрісся зі шкірочкою насінини, а під нею містяться зародок і запасаюча тканина у вигляді ендосперму. Зародок має сформовані вегетативні органи майбутньої рослини: зародковий корінець з кореневим чохликом, зародкове стебельце і брунечку. В центрі брунечки добре помітний конус наростання, вкритий зародковими листочками. Верхній зародковий листок захищає проросток при проходженні крізь грунт. Частина зародка, що прилягає до ендосперму, є редукованою сім’ядолею і має назву щитка, через який зародок отримує поживні речовини і воду з ендосперму.

 

Учні, разом із вчителем креслять схему будови насіння, зазначають приклади рослин, їх класифікацію.

 

Порівняльна характеристика однодольної та дводольної насінини

Однодольна насінина

Дводольна насінина

Наявність ендосперму

Відсутній ендосперм

Одна сім’ядоля

Є дві сім’ядолі

Запас поживних речовин у сім’ядолі відсутній

Запас поживних речовин міститься у сім’ядолях

Плівчастий оплодень зростається з насіниною

Насінна шкірка не зростається із сім’ядолею

Робота в групах проводить дослідження на виявлення в насінні органічних і мінеральних речовин.

Хімічний склад насіння

 

                Органічні речовини                  Неорганічні речовини

 

_______  _________  ________           ________   _________________

 

Залежно від того де знаходяться поживні речовини розрізняють

            Білкове насіння                           Безбілкове насіння

(поживні речовини містяться           (поживні речовини містяться

         в ендоспермі )                                          в сімядолях )

Оформлюють висновок що до будови насіння у зошитах з практичних робіт.

Отже, як проростає насіння? Які умови необхідні для його проростання. Зараз ми з вами це зясуємо.

Зауважу, що рослину з моменту проростання називають проростком. 

Отже. При проростанні насіння спочатку проростає зародковий корінь, потім брунечка. Корінь прориває насінну шкірку і росте в глибину грунту, а пагін спрямовується до його поверхні.

А зараз заслухаємо наших дослідників які проводили дослідження щодо виявлення факторів які впливають на проростання насіння. (Представлення презентації учнів. Переглядають слайд «Умови проростання насіння» які підготували учні.))

Для проростання насіння потрібні вода, тепло, повітря і поживні речовини. Перш ніж зародок рушить в ріст, насіння вбирає в себе воду і набрякає, при цьому розривається їх оболонка і розсуються частки грунту, що оточують сім'я. Під впливом води і припливу повітря в насінні збільшується зміст ферментів. При їх участі нерозчинні поживні речовини, що знаходяться в насінні, переходять в легкозасвоювані, і починається нове життя.

Для проростання насіння різних рослин потрібна неоднакова кількість води: так, для насіння гірчиці польової, льону звичайного, соняшнику однорічного, редьки дикої і суріпиці звичайної - 30-40% від їх маси, для злакових - 50-70%, для проростання рослин з родини бобових (горох, квасоля, вика, конюшина, чина, буркун та ін.) - 100% і більше.

Вимоги різних рослин до температури, необхідної для проростання насіння, також неоднакові. Насіння рослин південного походження зазвичай має потребу для проростання у більш високій температурі, ніж ті, у яких батьківщиною є країни помірного клімату.

Не менш вимогливе насіння і до достатньої кількості повітря. Глибоко закладене насіння із-за його недоліку не проростає. Задихається і гине насіння деяких рослин і при тривалому затопленні грунту в повені.

Прочитайте текст підручника на сторінці 138-139 (учні опрацьовують матеріал та разом з вчителем роблять висновки ро умови які необхідні для проростання насіння).

А зараз оформимо Дослідницький практикум «Дослідження умов проростання насіння» та напишемо які умови необхідні для проростання насіння і запишіть їх у зошити. (Діти виконують завдання протягом 5 хвилин, потім вибірково зачитують і обговорюють.)

Отже, запамятаємо це і будемо використовувати у своїй практиці, коли висаджуватимемо насіння. А як правильно зберігати насіння? Яких умов потрібно дотримуватися, щоб насіння не загинуло? (Роздуми дітей. Пояснення вчителя.)

Бачу, що ви вже трішки заморилися і потребуєте відпочинку. Пропоную зробити гімнастику для очей.

Проводитья фізкультхвилинк

Яке ж біологічне значення насіння? (Відповіді дітей, корекція вчителем.)

А яке значення насіння та плодів в житті людини? (Їжа, естетичне задоволення, корм для тварин, сировина для харчової, хімічної, медичної, парфумерної галузей промисловості, отрута для людини.)

Діти, на жаль щороку багато дітей страждає від отруєння насінням та плодами отруйних рослин. І хоча вчителі, батьки, класні керівники неодноразово нагадують не брати до рота незнайоме насіння, плоди – це трапляється кожного року. Я застерігаю вас, адже наслідки можуть бути непоправимі.

VI. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів

А зараз я вам пропоную написати біологічний диктант.

1.           Сім’ядолі – це:

а) видозміни пагона;            б) перші видозмінені листки зародка; 

в) видозміни квітконіжки;   г) частини плода

2. Зародок квасолі має:    

а) квітку;   б) плід;   в) кору;   г) стебло

3. Дві сімядолі є в насінинах:

а) цибулі;   б) пшениці;   в) гороху;   г) кукурудзи.

4. Основну частину насіння жита займає: 

а) зародок;   б) сімядоля;   в) ендосперм;   г) оболонка.

5. Основні запасні поживні речовини в насінні квасолі розташовуються:

а) в ендоспермі;              б) в оболонках;   

в) в одній із сімядоль;   г) в обох сімядолях.

6. У пшениці сімядоля:     а) містить основні поживні речовини; 

б) відокремлює ендосперм від зародка; в) відсутня;   г) оточує зародок.

7. Насіння дихає:   

а) іноді;                                         б) завжди;  

в) тільки під час проростання;   г) тільки під час формування зародка.

8. За температури грунту 1-2 оС проростає насіння: 

а) огірків;   б) рису;   в) жита;   г) кукурудзи.

9. Під водою проростає насіння:  

а) рису;   б) льону;   в) коноплі;   г) маку.

10. Підземний тип проростання насіння характерний для такої рослини:

а) цибулі;   б) квасолі;   в) редьки;   г) дуба.

11. Надземний тип проростання насіння характерний для такої рослини:

а) жита;   б) квасолі;   в) пшениці;   г) дуба.

12. Дрібні насінини цибулі потрібно сіяти на глибину:

а) 1-2 см;   б) 5-6 см;   в) 10-12 см;   г) 15-20 см.

Відповідь. 1-б. 2-г. 3-в. 4-в. 5-г. 6-б. 7-б. 8-в. 9-а. 10-г. 11-б. 12-а.

Ось і добігає урок свого завершення. Я хочу вас запитати: чи справдилися ваші очікування від уроку? Якщо так, то рожеві квіточки, що є у вас на партах, прикріпіть на наше деревце, щоб воно розквітло. А якщо ваші очікування не справдилися, то залиште ці квіточки собі.

Учитель виставляє оцінки, коментуючи роботу учнів на уроці. 

































 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Єдиний урок : «Безпека на дорозі- безпека життя!»

 Єдиний урок : «Безпека на дорозі- безпека життя!» Мабуть, кожен із нас хоча б раз у житті спостерігав порушення правил дорожнього руху. Або...