1. .Практична робота
«Розчинні й нерозчинні речовини. Дослідження розчинності речовин».
Мета: навчитися визначати розчинність речовин
зясувати умови, за яких розчинення відбувається швидше.
Обладнання: склянки з водою, речовини (кухонна сіль,
цукор, цукрова пудра, пісок, крахмаль або харчова сода), палочки для
перемішування розчину.
Завдання 1.
У склянку з водою по черзі насипати досліджені речовини.
Розмішати речовини. Результати спостережень занести до таблиці.
Назва |
Результат спостережень |
1. Вода + цукор |
|
2. Вода + сіль |
|
3. Вода + лимонна
кислота |
|
4. Вода + олія |
|
Зробіть висновки.
Як речовини розрізняються за розчинністю? Речовини, в яких
молекули перемішані завдяки своєму руху, називаються …. .
Завдання 2.
Узяти три склянки з холодною водою й одну — з теплою. У
склянку з теплою водою насипати цукор, не розмішувати. У склянку з холодною
водою насипати цукрової пудри, не ромішувати. В іншу склянку з холодною водою
насипати цукор і розмішати. У четверту склянку — насипати цукор і розмішати.
Результати спостережень занестти до таблиці.
Назва речовини |
Результат спостережень |
1.Тепла вода + цукор, без розмішування |
|
2. Холодна вода + сіль, без розмішування |
|
3. Холодна вода + лимонна кислота, без розмішування |
|
4. Холодна вода + цукор, з ромішуванням |
|
Зробіть висновки
1. Які суміші називають розчинами?
В описаних дослідах вода є розчинником, сіль і цукор – розчиненою
речовиною. У першому досліді утворився розчин кухонної солі у воді. У другому –
розчин цукру у воді. У цих розчинах вода – розчинник
2. З яких компонентів складається розчин?
Розчини – це однорідні суміші двох і більше речовин.
3. Порівняй розчинність у воді кухонної солі, цукру, олії та глини.
Кухонна сіль і цекор розчиниться у воді, олія спливе наверх, а глина
нерозчиниться і опаде на дно.
4. Запиши в зошиті приклади розчинних і нерозчинних речовин.
Неозчинні: пісок, глина, олія, бензи.Розчинні: сіль, цукор.
ПідсумкиРозчини – це однорідні суміші двох і більше речовин.Вода розчиняє в собі багато речовин різного агрегатного стану. Її називають розчинником, а інші речовини – розчиненими речовинами.Серед речовин є розчинні й нерозчинні у воді.
Сторінка природодослідника
Практичні заняття. Вплив температури на розчинення цукру й кухонної солі у
воді.
Тобі знадобляться 4 прозорі посудини, кухонна сіль, цукор, ложки, щоб
відміряти речовини й перемішувати їх з водою, холодна і гаряча вода. Якщо є
терези, то скористайся ними для більшої точності експерименту.
Дія 1. Налий у 2 прозорі посудини однакову кількість холодної води й почни
проводити розчинення речовин – кухонної солі й цукру. Спостерігай, як
відбувається розчинення, щоразу додаючи в кожну посудину порції розчиненої
речовини однакової маси. Щойно одна з речовин перестане повністю розчинятися,
припини додавати її нові порції. Іншу речовину продовжуй додавати доти, доки й
вона не перестане розчинятися. Запам’ятай і запиши в зошиті, скільки розчиненої
речовини ти додав у кожну посудину.
Зроби висновок, яка речовина – кухонна сіль чи цукор – за кімнатної
температури має більшу розчинність.
Дія 2. Повтори експеримент, але вже з гарячою водою і помісти в посудини
відразу стільки розчинених речовин, скільки їх всього розчинилось у холодній
воді. Продовжуй, як і в попередньому досліді, додавати нові порції солі й
цукру, доки речовини перестануть розчинятися.
Зроби висновок про те, як нагрівання розчинника вплинуло на розчинність
солі й цукру. Сформулюй практичну пораду, як слід змінити температуру
розчинника, щоб збільшити або зменшити розчинність речовин у воді.
Вивчення розчинних речовин.
Тобі знадобляться глина, олія, лимонна кислота, вода, три прозорі посудини.
Дія 1. У три прозорі посудини помісти по одній із зазначених речовин.
Намагайся, щоб їхні порції були однакові. Наприклад, половина кавової
ложечки.
Дія 2. У кожну посудину обережно долий по 50 мл води. Ретельно перемішай
скляною паличкою вміст кожної посудини. Спостерігай за змінами.
Чи всі речовини розчинилися? До розчинних чи нерозчинних речовин належать
вони?
Допоможуть дорослі
Немає коментарів:
Дописати коментар